MENU

Hoe gebruik je Twitter voor je bedrijf?


Sinds kort ben ik fan van Twitter . Ten eerste is het voor mij een goede nieuwsbron. Ten tweede gebruiken we Twitter om nieuwe klanten te vinden en met ons kennis te laten maken.

Twitter is voor mij een goede nieuwsbron, en ik spendeer dus ook tijd om tweets (berichtjes) te lezen. Volgens andere marketingguru’s is het onzinnig om dit meer dan 10 minuten per dag te doen. Ik denk dat dat relatief is, en het hangt er allemaal maar vanaf wie je op Twitter volgt.

Door selectief te zijn in het volgen, lees ik vooral berichten die voor mij zakelijk interessant zijn. Bijvoorbeeld smashingmag en oligardner verbreden mijn internet-marketingkennis, en via een aantal Django programmeurs lees ik al het Django-nieuws. Als mensen geen interessant informatie schrijven, stop ik consequent om hem te volgen. Wat ik overhoud is relevant en persoonlijk nieuws, sociaal en menselijk.

Voor mij is dit een manier om mijn expertise te verbeteren, te leren en daarmee mijn klanten beter kunnen te bedienen. En ook geeft het inspiratie: het motiveert enorm om anderen over ons werk te horen praten.

Ten tweede gebruiken we Twitter om nieuwe klanten te vinden. Dit doen we in een aantal stappen, en jij kunt dit ook!
  1. Als je die nog niet hebt, maak dan een Twitteraccount aan. Gebruik bij voorkeur je eigen naam, want Twitter is menselijk en persoonlijk en het geeft je ook iets meer ruimte om je menselijke kant te laten zien. Als je liever je bedrijf profileert, gebruik dan je bedrijfsnaam. Het zou fijn zijn als die gelijk is aan je domeinnaam, dat is voor je volgers consistent en helder.
  2. Maak een account aan op Hootsuite . Hierin kun je Tweets vantevoren klaarzetten. Je kunt zelf kiezen wanneer deze gepubliceerd worden. Hartstikke handig, want zo kun je regelmatig tweeten zonder dat je daarbij hoeft te zijn.
  3. Verpak je kennis in korte berichtjes van maximaal 120 woorden. Of verwijs erin door naar waardevolle informatie. Linkjes in je bericht worden door twitter automatisch ingekort. Zorg er dus voor dat je er een pakkende zin bijzet met wat er te halen is.Waarom maar 120 woorden terwijl je er 140 kunt gebruiken? Zo maak je het voor mensen makkelijker om je bericht te retweeten (het door te vertellen).
  4. Natuurlijk maak je ook een tweet voor ieder blogberichtje dat je schrijft. Zo trek je bezoekers naar je website!
  5. Tweet. Je kunt dit niet vaak genoeg doen: 5 keer per dag is niet veel hierin, zo lang je informatie maar relevant is! Behalve je moeder, zit verder niemand te wachten op een foto van je lunch, en al helemaal je zakelijke relaties niet.
  6. Gebruik 1 op de 5 of 10 berichtjes om een aanbieding te doen, of als nieuwsfeit over een eigen product. Zo kun je ook mensen direct naar je verkoopkanaal krijgen.
  7. Zorg ervoor dat anderen over je Twitteren. Wat Nisandeh heel mooi doet is een wedstrijd organiseren waarin zij een prijs geven voor de beste tweet. Het gevolg is een stroom van tweets naar hun website.
  8. Zoek op #durftevragen (hash-tag durftevragen; spreek uit als hesj-tek) naar vragen en steekwoorden die voor jouw business interessant zijn en beantwoordt deze. Zo bevestig je je als expert. Wij volgen (via hootsuite) #durftevragen WordPress en #durftevragen website.
  9. Tenslotte, als je de mensen volgt wiens vraag je hebt beantwoord, dan is de kans groter dat ze je terug zullen volgen.
Volgers zijn mensen die kennelijk in jouw product zijn geinteresseerd. En in dat opzicht is iedere volger geld waard! Zie iedere volger als een potentiele klant: hoe meer je er hebt en waarde biedt, hoe meer potentie.
Hoe gebruik jij Twitter in je bedrijf? Laat hieronder een reactie achter.
En volg ons op @go2people