MENU

Social media op je website


Natuurlijk wil je sociale media gebruiken op je website. Deze post behandelt hoe je dat het beste kunt doen.

Sociale media zoals Hyves, Twitter of Facebook geven je de mogelijkheid om je bedrijf te promoten, of te laten promoten. Dit kan op een aantal manieren.

1. Sociale deel-buttons

Social Media Buttons
Ten eerste, en dit is wat we bijna iedereen aanraden: voeg sociale buttons toe waarmee mensen je website kunnen delen. Zodra ze op bijvoorbeeld de Facebookknop drukken, vliegen ze naar hun eigen Facebookpagina en kunnen daar iets over jouw website zeggen. Daarna staat er een link naar je website op hun Facebook.

De andere knoppen werken op dezelfde manier. Probeer het gerust eens uit hiernaast.

Het voordeel is niet alleen dat meer mensen zo jouw website zien. Als Google het ziet, telt het ook mee in jouw positie op de zoekresultaten, de PageRank.

Welke knoppen wil je op je website? Dat hangt af van je doelgroep.

Twitter en Facebook zijn vrijwel altijd een goed idee, omdat ze zowel zakelijk als prive worden gebruikt.
Gebruik LinkedIn als andere bedrijven je doelgroep zijn.
Kies voor Hyves als huisvrouwen of scholieren onder je doelgroep vallen.
Heb je ruimte over, dan is gewoon E-mail waarschijnlijk een goede, of misschien StumbleUpon of Googles +1.

En hoeveel? Wij doen er standaard vier. Met een plusje erachter voor de meer exotische dingen (met dank aan addthis).
2. Twitterstream

Je kunt een Twitterstream op je website zetten. Dit is een lijstje met jouw meest recente Tweets, of die over een bepaald onderwerp.

In de meeste gevallen zou ik dit niet aanraden. Ik zou dit enkel gebruiken als:
– je zelf actief Twittert en dit voor je doelgroep interessant is.
– je website een hoge nieuwswaarde nodig heeft / je snel nieuws wilt leveren.

In het verkoopproces (van lead naar ambassadeur) wil je misschien juist van Twitter naar je website in plaats van andersom.

3. Volg ons op Facebook / Twitter / …

Ook dit zijn knopjes naar sociale media; en verwarrend genoeg zien ze er vaak precies hetzelfde uit als de sociale media delen buttons(zoals besproken onder punt 1). Als je er met je muis boven hangt weet je vaak pas waar ze toe dienen. Gebruik deze buttons als je erg actief bent op Facebook of Twitter, en je hier voor je doelgroep relevante informatie levert.

Misschien is het goed om erover na te denken: Waar ligt het zwaartepunt van je communicatie?

4. Facebook like-knop 


Voor deze knop heb je de keuze om ze zonder, of met foto’s van de likers neer te zetten.

Bij een consumentendoelgroep zou ik zeker de variant met de foto’s gebruiken, of als je een coach bent. Waarom? Het is een sociaal bewijs dat je te vertrouwen bent.

Voor B2B-bedrijven zou ik eerder aanraden om de sociale bevestiging te geven door een aantal uitgebreide testimonials op de website op te nemen, of logo’s van klanten.


Een gewone like-knop, zoals hier boven staat, heeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde boven de deel-knoppen(onder punt 1 besproken) en zou ik daarom niet gebruiken.

5. Voor de geavanceerde websites

Het komt regelmatig voor dat we een website op maat maken, waar bezoekers op inloggen om van alle mogelijkheden gebruik te kunnen maken. Dat inloggen, dat kan ook met een Facebook, Twitter of LinkedIn-account. Dat scheelt mensen weer een wachtwoord onthouden. Daarnaast schept het de voorwaarden om die producten aan de website te koppelen.

En, wat vind jij? Laat hieronder je reactie achter!

Wim