MENU

Promotie van uw product: waar en wanneer met Google?


Bent u ook benieuwd wat de ideale periode is om reclame te maken voor een product of dienst? Wanneer kunt u het beste flyers uitsturen, een krantenbericht plaatsen of een Google Adwords campagne starten? Dit is makkelijk te achterhalen met twee hulpprogramma’s van Google: Google Keyword Tool en Google Insights for Search.

Ter illustratie zal ik dit toelichten met een passend voorbeeld: een kerstbomen verkoper! Stel, je bent een kerstbomen verkoper in Amsterdam en wilt weten wanneer en met welk medium je het beste reclame kunt maken met een bepaald budget. Google geeft het antwoord!

1) Waar zoekt u op?

Ga naar webpagina adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal om naar het hulpprogramma te gaan.

Als zoekwoord gebruik ik in dit geval ‘kerstboom’. Kies bij zowel locatie als taal voor Nederlands. Het hulpprogramma laat dan een aantal zoeksuggesties zien, waaronder ‘kerstboom kopen’. Dat is het item waar wij in geïnteresseerd zijn. Zoals u ziet zijn de lokale (Nederlandse) zoekopdrachten 2.900 stuks en is de concurrentie voor betaalde zoekresultaten in Google hoog.

 

2) Interesse zoekterm in de loop der tijd.

Door op het vergrootglas te klikken naast de zoekterm ‘kerstboom kopen’ komt u in het programma Google Insights for Search terecht. Bij het filter kunt u voor regio Nederland en de subregio Noord-Holland kiezen. Als periode kiezen wij januari 2009 t/m december 2011.
Wat valt nu op?

1) Rond 20 november begint men actief te zoeken naar ‘kerstboom kopen’ via Google.

b) Piek van de zoekresultaten is tussen vier en twaalf december.

c) Net voor kerst houdt men op met zoeken naar deze zoekterm.

d) De pieken van de zoekresultaten worden elk jaar hoger; steeds meer mensen gaan dus online op zoek naar een kerstbomen verkoper.

Uit deze resultaten blijkt in dit specifieke geval dat het verstandig is om van eind november t/m ongeveer 20 december te adverteren en in te spelen op het feit dat men steeds vaker online op zoek gaat naar een kerstbomen verkoper. Een goed idee is om daarvoor bijvoorbeeld Google Adwords te gebruiken. Google Adwords is een advertentieprogramma van Google. Hiermee kunt u advertenties plaatsen naast of boven de natuurlijke zoekresultaten in Google. Hierover meer in een andere nieuwsbrief.

 

3) Regionale interesses voor een zoekterm

Onderin de zoekresultaten ziet u ook de regionale interesse m.b.t. de zoekterm. Door nu te kiezen voor ‘alle subregio’s’ i.p.v. ‘Noord-Holland’ en als periode november 2011 t/m december 2011 te nemen kunt u ook zien waar de vraag naar kerstbomen momenteel het hoogst is. Met name in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland is de interesse groot.

Uiteraard is dit slechts een voorbeeld. Ook voor de promotie van uw product of dienst kunnen deze hulpprogramma’s een waardevolle aanvulling zijn!