MENU

Steve Krug – Don’t make me think


Don't make me thinkSteve Krug is pionier en goeroe op gebied van Web Usability. Na 20 jaar als usability adviseur te hebben gewerkt voor bedrijven als Apple, Bloomberg en Lexus heeft hij in 2000 het boek Don’t make me think uitgebracht. Door menigeen getypeerd als de bijbel voor iedereen die zich professioneel met websites bezig houdt. Ook 12 jaar later nog steeds actueel.

Het boek staat boordevol met praktische tips, leest prettig en snel, waarbij humor niet wordt geschuwd. Juist deze facetten bepalen ook de manier waarop Steve Krug tegen websites aankijkt. Gebruik je boerenverstand bij het inrichten van je website en denk logisch na over de manier waarop een bezoeker jouw website gebruikt.

Wat is web usability?

Web usability is an approach to make web sites easy to use for an end-user, without the requirement that any specialized training be undertaken” (Wikipedia, 2012).

Of zoals Steve Krug het zegt: “Usability betekent namelijk alleen maar dat je ervoor zorgt dat iets goed werkt. Dat iemand met gemiddelde (of zelfs minder dan gemiddelde) vermogen en ervaring iets – of dat nu een website, een gevechtsvliegtuig of een draaideur is – kan gebruiken zonder hopeloos gefrustreerd te raken“.

Het gaat er dus om dat een website gebruiksvriendelijk wordt gemaakt, zodat bezoekers deze makkelijk en snel kunnen gebruiken. Als iemand op jouw website komt en binnen 2 seconden begrijpt wat die website voor hem of haar kan betekenen, ervaart men dat als informatief en nuttig. Deze factoren zijn uitermate belangrijk, aangezien dit een stimulans is voor je bezoeker om terug te keren.

“Het is echt geen rocket surgery”

Een van zijn gevleugelde uitspraken en waarheid als een koe. Steve Krug benadert Usability, zoals Johan Cruijff over voetbal praat. Simpel en logisch. Het verschil is dat we de woorden van Johan Cruijff voor onszelf altijd nog een keer moeten herhalen, alvorens wij zijn logica ook daadwerkelijk begrijpen. Steve Krug legt het panklaar voor je neer. Behapbaar, zonder na te denken. En laat dat nou net de titel van zijn boek zijn.

Don’t make me think

“Don’t make me think” is de rode draad in de Usability theorie. Een webpagina moet voor zichzelf spreken en je niet hoeven laten na te denken over wat verschillende elementen betekenen. Onderstaand voorbeeld is een afbeelding uit het boek van Steve Krug.

XYZNET.com

Het geeft het beeld weer waar veel websites mee te kampen hebben. Bezoekers weten geregeld niet wat het beginpunt is van een website of waar verschillende functies op een website voor dienen. Gevolg is dat de back knop snel is gevonden en men een nieuwe zoekopdracht start.

We scannen het web

Hoe voorkom je dit? Om daar antwoord op te kunnen geven is het essentieel om te kijken naar de wijze waarop wij het web gebruiken.

Scannen van het web

Zoals duidelijk zichtbaar is gemaakt, is er een groot verschil in de manier waarop wij een boek of krant lezen en de manier waarop wij inhoud op het web bekijken. Offline kan men nog aardig wat geduld opbrengen, maar zodra wij online geraken, veranderen we in onrustige wezens. We hebben geen tijd om webpagina’s te lezen, maar we scannen ze naar elementen (woorden, zinnen, afbeeldingen) die onze aandacht trekken. In het verlengde hiervan wegen wij de verschillende opties op een webpagina ook niet af, om vervolgens de beste optie te kiezen, maar gaan we voor de eerst redelijke optie. We rommelen wat aan, proberen dingen op een website uit, zonder dat we eerst uitzoeken hoe iets werkt.

Voor ontwerpers is het zaak dat zij deze verschillende aspecten altijd in ogenschouw houden. Een website met een een mooi ontwerp is een natuurlijk een mooie website, maar als deze niet doet wat de bezoeker wil, verdwijnt al dat moois regelrecht in de prullenbak.

Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk?

In zijn boek geeft Steve Krug een scala aan tips die meteen toepasbaar zijn. De kracht in zijn betoog ligt in de heldere uitleg hiervan, waardoor het voor de lezer echt inzichtelijk wordt en de ‘oh ja’ momenten zich in rap tempo opvolgen. Ook wij hebben ons door hem laten inspireren om dit vervolgens weer toe te passen bij het bouwen van websites en webapplicaties. Een paar van deze elementen willen we graag toelichten:

Creëer visuele hiërarchie

Zorg dat de belangrijke informatie op jouw website ook prominent naar voren komt. Als jij wil dat mensen een offerte aanvragen, biedt deze mogelijkheid dan duidelijk aan door middel van bijvoorbeeld een grote button en/of een afwijkend kleur lettertype.

Koppen

Werk met koppen en schroom niet om deze veelvuldig te gebruiken. Titelkoppen en tussenkoppen maken tekst op een website makkelijk te scannen. Hierdoor kan een gebruiker snel beslissen of een website voldoet aan zijn wensen.

Logo

Dit betreft niet de layout van je logo, maar de positionering hiervan. Linksboven is vaak de beste plek om je logo te plaatsen, omdat de bezoeker deze daar ook verwacht.

Tag line

Je tag line is de beschrijving van je website in 3 tot 7 woorden. Wij hebben bijvoorbeeld de volgende tagline:

Go2People Websites

Een tagline is handig voor je bezoeker, omdat dit direct aangeeft wat er op jouw website te vinden is. Let er dus op dat deze begrijpelijk is en plaats de tagline onder je logo.

Navigatiemenu

Webnavigatie bepaalt vrijwel alles aan je website. Het geeft aan hoe we een website moeten gebruiken en wat belangrijke informatie is. Plaats je navigatiemenu altijd links of boven op je webpagina. Ook hier geldt dat de bezoeker dat verwacht, dus waarom zou je dat anders doen. Daarnaast is het van belang dat het navigatiemenu op elke pagina van je website hetzelfde uiterlijk heeft. Dit geeft de bezoeker bevestiging dat hij of zij zich nog steeds op dezelfde website bevindt.

Home knop

Voeg altijd een Home knop toe aan je navigatiemenu en/of pagina. Iedere Internet bezoeker kent deze naam en weet wat het doet. Het geeft de mogelijkheid altijd terug te keren naar het begin van je website en dat creëert overzicht en rust.

Voorkom ruis en test

De grote waarde van dit boek is dat Steve Krug je laat zien dat conventies en logisch redeneren vaak tot een betere en overzichtelijke website leiden. Leuk om op te merken is dat hij absoluut niet pretendeert alle wijsheid in pacht te hebben. Het optimaliseren van je website is vaak ook het uitproberen van verschillende facetten om vervolgens te testen of dat een verbetering is. Feit blijft dat dit boek een must read is. Zowel voor op je werk, als in je strandstoel op vakantie.