MENU

De ideale website voor advocatenkantoren


advocatenwebsiteHet eerste wat jouw potentiële klant van je ziet is niet je kantoor of de voordeur, maar je website. Deze eerste indruk is belangrijk. Je wilt professioneel overkomen. Daarom loop je bijvoorbeeld ook niet in een gescheurde broek. Binnen de advocatuur valt op dit gebied nog veel winst te behalen. In deze blog belichten we verschillende websites van advocatenkantoren in Amsterdam.

Vertrouwen kweken bij je bezoekers

Essentieel is dat jouw bezoekers vertrouwen halen uit wat je aanbiedt en hoe je dit presenteert. Zeker wanneer je als organisatie of persoon met iemand een vertrouwensband aangaat. De hypotheker die de koop van je droomhuis realiseert, de boekhouder die waakt over je financiën of de advocaat die jou door je echtscheiding heen loodst.

De advocatuur en websites

Gedurende een herontwerp van de website voor een advocatenkantoor in Amsterdam, stuitten we op een scala aan websites die aan verbetering toe zijn. Websites die gedateerd zijn en geen goed verlengstuk zijn van hun dienstverlening (lees: marketing). Zonde, want het kan echt anders.

De voorpagina: het design

Jouw digitale etalage moet prikkelen. Een mooi ontwerp maakt uiteraard een mooie website en dit beeld is het eerste wat de bezoeker ziet. Het is een uitnodiging om langer dan een paar seconden op de website te blijven. Helaas treffen we onderstaand beeld nog geregeld aan. De website van Advocatenkollektief Oost en Advocatenkantoor Moszkowicz ontberen elke vorm van design.

Advokatenkollektief OOST

Advokatenkollektief OOST – Navigeer over de afbeelding om deze te vergroten.

Advocatenkantoor Moszkowicz

Advocatenkantoor Moszkowicz – Beweeg met de muis over de afbeelding om deze te vergroten.

De voorpagina: de inrichting

Naast design, is het minstens zo belangrijk dat jouw website voor je bezoekers makkelijk te gebruiken is. De inrichting van de voorpagina is hierin leidend. Binnen een paar seconden wil men weten waar de website over gaat, welke informatie voorhanden is en waar deze informatie op de website te vinden is. Een gevestigde naam als Van Doorne is geschapen vanuit een bepaald design. Toch maakt de opbouw van de voorpagina het voor een bezoeker lastig, om direct te bepalen waar de website over gaat.

Van Doorne

Van Doorne – Navigeer over de afbeelding om deze te vergoten.

Hoe maak je een begrijpelijke website?

Aan iedere website liggen een aantal basis elementen ten grondslag. Deze zijn van grote invloed op de gebruiksvriendelijkheid ervan. We zetten ze op een rijtje.

1. Het logo: jouw herkenningspunt

Blumstone Advocaten heeft aan de linkerkant van de homepagina een mooie grafische toepassing waarin de verschillende advocaten worden voorgesteld.

Blumstone Advocaten

Blumstone Advocaten – Beweeg met je muis over de afbeelding om deze vergroten.

De toepassing is helaas ontwikkeld in Flash en werkt daardoor niet op verschillende mobiele apparaten. Daarnaast mist de website hiërarchie. Zo is nergens het logo vermeld, waar de bezoeker deze linksboven zou verwachten.

[Toevoeging: Op de huidige website van Blumstone is het logo wel overal zichtbaar, en ook de advocatencarroussel werkt goed op mobiele apparaten.]

Ook de website van Van Der Steenhoven Advocaten heeft geen logo. Bij andere websites is het logo geregeld in de rechterbovenhoek of op een andere positie op de website geplaatst. Voorbeelden hiervan zijn De Koning Vergouwen Advocaten en Struyken Advocaten.
De Koning en Vergouwen Advocaten

De Koning en Vergouwen Advocaten – Beweeg met je muis over de afbeelding om deze te vergroten

Struycken Advocaten

Struycken Advocaten – Beweeg met je muis over de afbeelding om deze te vergroten.

Verschillend onderzoek, door onder andere usability-expert Steve Krug, toont aan dat het startpunt van de voorpagina van een website linksboven is. Daar begint de bezoeker met lezen. Het is prettig als je bezoeker direct een herkenningspunt heeft, zoals de website van Abeln Advocaten.

Abeln Advocaten

Abeln Advocaten – Beweeg met je muis over de afbeelding om deze te vergroten.

5 comments

  1. M.Kamp schreef:

    Beste Thomas,

    Heb je de website van blumstone wel goed bekeken? Er is toch echt een logo aanwezig en de website is geschikt voor mobiel gebruik.

    Met vriendelijke groet,

    Maarten Kamp

  2. Wim Feijen schreef:

    Beste Maarten,

    Dankjewel voor je reactie. Omdat Thomas op vakantie is, geef ik graag een reactie in zijn plaats.

    Het onderzoek is enige tijd geleden gedaan. Daarom kan het zijn dat we naar een oude versie van de website hebben gekeken. We zijn ons hier terdege van bewust.

    Fijn dat het nu goed is!

    Groeten van Wim

  3. Thomas Morel schreef:

    Beste Maarten,

    Hierbij reageer ik zelf graag ook nog op jouw reactie. Zoals je kan zien in het blogartikel is er een screenshot weergegeven van de homepagina van de website van Blumstone. Zowel het logo als de button “Nu contact opnemen” is hier niet zichtbaar. Deze screenshot van jullie website is begin januari 2013 gemaakt. Kan het zijn dat er daarna aanpassingen zijn gemaakt aan de website? Of dat er tijdelijke veranderingen hebben plaatsgevonden? Zoals Wim ook aangeeft ziet het inderdaad goed uit nu.

    Vriendelijke groet,

    Thomas Morel

  4. C.Gutter schreef:

    L.S.

    Ik moge U opmerkzaam maken op een taalfout. U schreef:

    “Palthe Oberman is één van de weinige websites die zijn bezoeker op de voorpagina de mogelijkheid geeft om zich in te schrijven voor hun nieuwsbrief.”

    “websites” is meervoud, “zijn” en “geeft” zijn dus fout.

    Correct is dus:

    “Palthe Oberman is één van de weinige websites die hun bezoeker op de voorpagina de mogelijkheid geven om zich in te schrijven voor hun nieuwsbrief.”

    Net vr.gr.
    C.Gutter