MENU

Doelen instellen in Google Analytics


Waarom is dit belangrijk?

doelen instellen in google analytics

Het is belangrijk om eerst het ‘grotere’ doel van jullie website te bepalen. Op basis hiervan formuleren we ‘kleinere’ doelen op de website en de stappen die bezoekers moeten doorlopen om deze doelen te voltooien“. David Efdé, interactief- en grafisch vormgever bij Nethead slaat de spijker op zijn kop.

We zijn in gesprek met twee potentiële klanten voor hun toekomstige website. Het gesprek krijgt meer vorm en ik zie dat onze gesprekspartners ook anders op hun stoel gaan zitten. Eigenlijk zijn we verkeerd gestart, want voor we het wisten zaten we over de sfeer, kleur en feel van de website te praten. Stijlingselementen die er in deze fase nog niet toe doen en daardoor als losse flodders aanvoelen.

Maar door eerst na te denken over de doelstellingen, wordt duidelijker hoe de website kan worden ingezet. Dat geeft concrete aanknopingspunten en praat een stuk makkelijker. Wat kan naar de voorgrond, wat kan naar de achtergrond en welke route moet de bezoeker afleggen?

Onze gesprekspartners raken steeds enthousiaster en er wordt meer richting gegeven aan het traject. Hopelijk kunnen wij voor hen dan ook aan de slag, maar daar gaat deze blog niet over.

Waar gaat dit blog dan wel over?

Want net als een website is het prettig wanneer ook een blog een doel heeft. In dit 3e artikel uit een serie van 4 behandel ik het belang van doelen stellen en hoe je deze meetbaar maakt in Google Analytics. Vervolgens stellen we samen twee widgets op die we toevoegen aan het dashboard Actie.

In het eerste artikel “Hoeveel bezoekers heb jij op jouw website?” en tweede artikel “Hoe meet je de betrokkenheid van je websitebezoekers?” uit deze serie, is uitvoerig behandeld wat een widget en wat een dashboard is. Voor de volledigheid licht ik beide nog even toe:

  • Widget: een widget is een blok met informatie, waarbij je zelf invloed hebt op de soort informatie die getoond wordt.
  • Dashboard: een dashboard is een overzichtspagina met een visuele weergave van deze widgets. Dat biedt de mogelijkheid om je volledig te concentreren op de informatie die voor jou relevant is.

Bepaal het algemene doel van je website

Begin bij het begin of beter gezegd: begin bij het einde. Wat wil je straks, wanneer je website online staat, hiermee bereiken op het internet? Denk bij het ontwikkelen van je website in eerste instantie dus na over het doel ervan. Ik onderscheid er grofweg drie.

1. Jouw website is een informatief platform

De website is een online visitekaartje en informeert bezoekers over jouw organisatie, je producten of diensten. Tevens worden er meerdere manieren geboden om in contact te komen met de verschillende afdelingen óf verschillende personen van het bedrijf. Een voorbeeld hiervan is de website van het Antoni van Leeuwenhoek.

website antoni van leeuwenhoek

Website Antoni van Leeuwenhoek – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

2. Jouw website verkoopt producten

Op de website verkoop je producten. In dat geval is het belangrijk dat je betrouwbaar overkomt, zodat bezoekers ook geld aan je durven uit te geven. Zorg ervoor dat je productaanbod makkelijk doorzocht kan worden, voorzien is van reviews en dat de betalingsprocedure als vanzelfsprekend werkt. Een goed voorbeeld hiervan is de webshop van Coolblue.

website van coolblue

Website van Coolblue – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

3. Jouw website is een wervingskanaal

Wil je in contact komen met potentiële klanten? Dan wil je de bezoeker verleiden tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld door een landingspagina te ontwikkelen waarbij zij hun gegevens achterlaten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de website van Puur Studio. Bezoekers kunnen op een landingspagina binnen de website het E-book: Kies voor geluk downloaden, welke wordt gepromoot op de homepagina. Doordat de persoon zijn gegevens achterlaat, kun je daarna jouw contactmomenten uitbreiden middels een goede follow-up. Belangrijk is dat de persoon de informatie ook echt relevant vindt. Er is dus al sprake van een positieve houding ten opzichte van jouw product, dienst en/of organisatie.

ebook puur studio

E-book van Puur Studio – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Het kan goed zijn dat jouw website een mix is van bovenstaande doelen. Zo draagt een E-book bij aan nieuwe klanten, maar verschaf je hiermee ook relevante informatie aan geïnteresseerden en bestaande klanten. Dit verstevigt je positie als expert en vergroot tevens je naamsbekendheid.

Formuleer je online doelen op de website

Nadat je het algemene doel van de website hebt vastgesteld, formuleer je meer specifieke online doelen. Om te laten zien wat ik hiermee bedoel neem ik onze website als voorbeeld. Op de website van Go2People is het relevant dat:

  1. Bezoekers van de homepagina onze cases bekijken en hierdoor worden getriggerd om contact met ons op te nemen;
  2. Bezoekers die op de pagina De Nederlandse Handleiding MailChimp landen, hun gegevens achterlaten en de handleiding downloaden;
  3. Bezoekers zich inschrijven voor onze nieuwsbrief, zodat we hen betrokken kunnen houden bij onze organisatie.

Bepaal de call to actions die nodig zijn

Zoals je ziet bestaan bovenstaande online doelen uit een aantal stappen. Dat kunnen meerdere stappen zijn of maar één, zoals doel 2 en 3. Waar het om gaat is dat je voor jezelf inzichtelijk maakt welke doelen er zijn en welke stappen de bezoeker moet zetten om deze doelen te bereiken. Om de bezoeker daarbij te helpen, maak je gebruik van zogenaamde call to actions.

Dit proces zal ik hieronder toelichten met een praktijkvoorbeeld. Deze zullen we straks ook meetbaar maken in Google Analytics.

Op de homepagina van onze website openen we met de case van Expereo. De call to action hierbij is Bekijk deze case.

homepagina van Go2People

Homepagina van Go2People – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Deze brengt je direct naar de case, waarna je onderaan de pagina contact met mij kunt opnemen (call to action).

De case van Expereo

De case van Expereo – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Vervolgens wordt de bezoeker naar de contactpagina verwezen.

Contact opnemen met Thomas Morel

Call-to-actions zijn essentieel in vrijwel iedere website, omdat je hiermee de gewenste route uitstippelt voor je bezoekers.

Meet je doelen met Google Analytics

Uiteraard wil je weten hoe vaak een doel wordt gehaald. Dit kun je meten met Google Analytics. Het geeft het resultaat weer en biedt aanknopingspunten om je doelen, stappen en call-to-actions bij te stellen. Heb je bijvoorbeeld veel bezoekers per maand, maar weinig aanvragen voor je E-book, dan komt het E-book wellicht niet prominent genoeg naar voren of is je call-to-action niet aantrekkelijk genoeg.

Nu vraag je je wellicht af waarom het nodig is om dit in Google Analytics bij te houden. Het CMS van de website of een nieuwsbriefprogramma zoals MailChimp houdt inmiddels ook bij hoe vaak het contactformulier wordt ingevuld of hoe vaak iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Dat klopt, maar deze resultaten worden niet afgezet tegen het aantal websitebezoekers en geeft dus weinig informatie over het effect. Daarbij kun je in Google Analytics bijvoorbeeld zien welk kanaal de meeste offerteaanvragen of aanmeldingen voor je workshop genereert. Dat fundeert je beslissing om je Adwords campagne op te schroeven of juist meer relevante blogs te gaan schrijven. Verderop in dit artikel laat ik zien hoe je deze widget instelt.

Door vooraf te bepalen wat jouw doelen op de website zijn en welke stappenproces hier aan vooraf gaat, wordt het instellen ervan een invuloefening.

Doel instellen in Google Analytics

Een doel wordt gemeten als een bezoeker op een bedanktpagina komt en het doel heeft volbracht. We noemen dit een conversie. Iemand die op onze website bijvoorbeeld De Nederlandse Handleiding MailChimp aanvraagt, vult het formulier in en komt op een nieuwe bedanktpagina waar de handleiding direct kan worden gedownload.

nederlandse handleiding mailchimp

De Nederlandse handleiding MailChimp – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Zorg er dus voor dat een bezoeker naar een bedanktpagina wordt verwezen, waarvan de URL (website-adres) afwijkend is. In onderstaand stappenproces wordt dit verduidelijkt. Heb je nog geen bedanktpagina aangemaakt, doe dit dan eerst via het CMS waar jouw website op draait.

Stap 1: Login bij Google Analytics

Wanneer je bent ingelogd in jouw Google Analytics account kies je bovenaan in het menu voor Beheerder. Onder het kopje weergave staat Doelen vermeld, waarna je een nieuw doel kunt aanmaken. Per account is het mogelijk om 20 doelen op te stellen. Let erop dat je beheerdersrechten nodig hebt om deze aan te maken.

Stap 2: Geef het doel in Google Analytics een herkenbare naam

In de eerste plaats is het belangrijk dat je onder Doelbeschrijving het doel voorziet van een label. Zorg ervoor dat de naam herkenbaar is en duidelijk het doel formuleert. Deze komt namelijk terug in de statistieken van Google Analytics (zie afbeelding hieronder). Bij type worden verschillende manieren getoond om het doel te meten.

De naam en type van het doel in Google Analytics

Bepaal de naam en het type van het doel in Google Analytics – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

In dit voorbeeld kiezen we voor bestemming, waarbij het doel wordt gemeten door middel van een bedanktpagina. Voor de volledigheid licht ik de andere manieren toe:

  • Duur: dit doel telt de bezoeken op je website die langer als een bepaalde tijd duren. Handig, wanneer je wilt meten of je blogartikelen ook echt worden gelezen.
  • Pagina’s/schermen per sessie: een bezoeker bekijkt een bepaald aantal pagina’s per bezoek en dit wordt gemeten als een conversie.
  • Gebeurtenis: via een speciale tag, een label dat door de programmeur van je website wordt meegegeven aan tekst of een document, wordt de conversie gemeten. Een bezoeker download bijvoorbeeld een PDF document, wat als een voltooiing van het doel wordt gezien.

Stap 3: Bepaal de bestemming van het doel

In dit geval wil ik meten hoeveel bezoekers die op onze homepagina landen, achtereenvolgens:

  1. doorklikken naar de case van Expereo;
  2. doorklikken naar de contact met Thomas pagina;
  3. het contactformulier invullen.

Om dit doel en de bijbehorende conversietunnel te meten starten we bij het eindpunt, namelijk de bestemming. Hier voer ik de URL in van de bedanktpagina, waar de domeinnaam van de website in Google Analytics altijd wordt weggelaten. In plaats van “https://go2people-websites.nl/contact-thomasmorel/bedankt/” vul ik dus in: “/contact-thomasmorel/bedankt/”.

Bepaal de bestemming van het doel in Google Analytics

Bepaal de bestemming van het doel in Google Analytics – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Ik kies voor gelijk aan, omdat het doel exact gelijk is aan de URL van de bedanktpagina. Daarnaast heb je ook nog de opties begint met en reguliere expressie.

  • Begint met: het begin van de URL van de pagina moet overeenkomen met de bestemmingspagina. Zo wordt bijvoorbeeld go2people.nl/bedankt en go2people.nl/bedankt.html beide als conversie geteld wanneer de bestemmingspagina /bedankt is.
  • Reguliere expressie: dit is een geavanceerde optie die kennis vereist. Door een slimme reguliere expressie toe te passen kun je bijvoorbeeld meerdere pagina’s als bestemmingspagina opgeven. Deze worden in dit artikel niet behandeld. Voor een overzicht van deze reguliere expressies verwijs ik je graag naar de pagina van Google Analytics.

Stap 4: De waarde van een doel in Google Analytics

Optioneel heb je de mogelijkheid om een specifieke waarde toe te kennen aan ieder doel. Wat dit betekent kan ik het beste toelichten aan de hand van een voorbeeld.

Stel je voor, wij krijgen per jaar 50 offerteaanvragen binnen via ons contactformulier. Daarvan worden 10 offerteaanvragen ook daadwerkelijk omgezet in een opdracht van circa € 10.000 euro per opdracht. Middels een rekensom kan ik de waarde van een enkele offerteaanvraag dan uitrekenen, namelijk: 10 / 50 x 10.000 = 2.000. Iedere offerteaanvraag is mij dus € 2.000 waard.

De waarde van het doel in Google Analytics

Bepaal de waarde van het doel in Google Analytics – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Door een waarde toe te kennen aan het doel kun je gericht jouw marketingbudget vaststellen. Je weet namelijk wat een conversie oplevert en dat bepaalt weer hoeveel je bereid bent om hierin te investeren. Let er dan ook goed op dat je de waarden nauwkeurig bepaalt!

Stap 5: Trechter instellen in Google Analytics

De trechter is functioneel voor het bijhouden van een conversietunnel. Interessant voor de betalingsprocedures in webshops of, zoals in ons voorbeeld, websites die leads kunnen genereren. Doordat je inzicht hebt in de stappen waar bezoekers afhaken, kun je op die specifieke momenten ook verbeteringen aanbrengen. Én, deze aanpassingen vervolgens weer meten.

Je brengt de benodigde stappen in kaart en neemt de bestemmingspagina hier niet in op. Deze heb je namelijk al in de eerste stap gedefinieerd. Hieronder benoem ik de stappen met bijbehorende URL:

De trechter instellen in Google Analytics

De trechter van een doel instellen in Google Analyics – Klik hier om de afbeelding te vergroten

  1. Home: de 1ste stap is Home, met als URL “/”.
  2. Case van Expereo: de 2e stap is de Case van Expereo, met als URL “/?projecten=expereo”.
  3. Contact: de 3de stap is Contact met Thomas, met als URL “/contact-thomasmorel/”.
  4. Tevens geef ik aan dat de stappen vereist zijn. In dat geval wordt de conversie alleen gemeten, wanneer de bezoeker ook langs deze stappen het doel heeft voltooid.
  5. Om te testen of het doel goed is ingesteld, klik je op doel verifiëren.
  6. Vergeet je doel niet op te slaan.

De resultaten van een doel in Google Analytics

De resultaten van een doel dat je instelt zijn tussen de 24 en 48 uur later zichtbaar. Deze vind je terug in de rapportage sectie van Google Analytics onder Conversies / Doelen.

Mijn favoriete weergave is de trechterweergave. Op een grafisch mooie manier wordt het stappenproces duidelijk in beeld gebracht. Onderstaande afbeelding is de trechterweergave van het aantal bezoekers dat ons E-book De Nederlandse Handleiding MailChimp de afgelopen maand heeft download.

trechterweergave in google analytics

Een trechterweergave in Google Analytics – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Het doel als widget instellen in Google Analytics

Nu het betreffende doel is ingesteld, maken we het dashboard Actie aan, waarna wij de widget opmaken die deze statistiek gaat meten. Op die manier is het mogelijk om in één oogopslag te zien hoe vaak het doel is gehaald en welk kanaal verantwoordelijk is voor de meeste conversies.

Kies in de linker navigatie voor nieuw dashboard en daarna voor leeg canvas. Geef dit dashboard de naam Actie. Net als in de twee voorgaande artikelen in deze serie, gaan we hier widgets toevoegen.

In het menu onder Actie kies ik voor widget toevoegen. Vervolgens stel ik deze als volgt in:

het doel als widget instellen in Google Analytics

Het doel als widget instellen in Google Analytics – Klik hier om de afbeelding te vergroten

  1. Widgettitel: aanvragen contact met Thomas.
  2. Standaard: tabel.
  3. Dimensie: kanalen. Bezoekers komen via verschillende wegen je website binnen. Bijvoorbeeld vanuit Google (organisch), Facebook (sociale media) of een nieuwsbrief (email) die je periodiek verstuurt. Middels deze optie zie ik precies welke kanalen voor de meeste conversies zorgen.
  4. Statistiek: hier selecteer ik het doel dat ik zojuist heb ingesteld. Er zijn meerdere opties en in dit geval kies ik voor Aanvragen contact met Thomas (voltooiingen). Dit geeft in absolute cijfers weer hoe vaak het contactformulier is ingevoerd.
  5. Link naar rapport of URL: Conversie / Doelen / Trechterweergave.

Het algemene conversiepercentage meten in Google Analytics

De kans is groot dat je meerdere doelen wilt meten op jouw website. Zo houden wij onder andere de statistieken bij van alle downloads van onze vier E-books op de website.

Daarom vind ik het prettig om tevens een widget in te stellen die het algemene conversiepercentage meet. Dit geeft mij een totaalbeeld van de prestaties van alle doelen. Deze widget voeren we als volgt in:

widget instellen conversiepercentage google analytics

Het algemene conversiepercentage als widget instellen in Google Analytics – Klik op de afbeelding om deze te vergroten

  1. Widgettitel: algemeen conversiepercentage.
  2. Standaard: tabel.
  3. Dimensie: kanalen.
  4. Statistiek: hier kies ik voor Doelconversieratio. Dit geeft in één percentage weer hoe alle verschillende doelen tezamen op de website presteren.
  5. Link naar rapport of URL: Conversie / Doelen / Overzicht.

Formuleer je doelen en beschrijf de stappen

Idealiter heb je jouw strategie volledig uitgestippeld. Het merkverhaal staat als een huis, je 30 seconden pitch vlamt, de wensen en behoeften van je doelgroepen heb je onderzocht en jouw organisatiedoelstellingen zijn helder. Daarom is het algemene doel van je website ook duidelijk en heb je dit vertaald naar specifieke online doelen op de website. En dat alles binnen een context die aansluit bij je bestaande en potentiele klanten.

Uit ervaring weet ik dat dit lang niet altijd het geval is en dat is ook niet erg. Als ondernemer of bedrijf binnen het MKB kan het hectisch zijn. Je bent druk en bedenken en uitvoeren gaat geregeld tegelijkertijd.

Toch raad ik je aan om, wanneer het op de website aankomt, jezelf een paar vragen te stellen:

  • Wat wil ik met mijn website bereiken? Hoe gaat mijn website bijdragen aan mijn organisatiedoelstellingen?
  • Welke actie wil ik dat bezoekers op mijn website ondernemen? En, hoe dragen deze acties weer bij aan het algemene doel van de website en mijn organisatiedoelstellingen?
  • Welke stappen moet een bezoeker aflopen om die acties te voltooien?

Door deze vragen voor jezelf te beantwoorden, krijg je inzicht in de belangrijkste routes en doelen op de website. Én, de stappen die hiervoor worden doorlopen. Dat zegt vaak al iets over de inrichting van een website, dus start hier mee! Heb je hier hulp bij nodig? Neem contact op met Go2People Websites.

Dergelijke processen wil je graag meten, in eerste instantie omdat dit het resultaat weergeeft. Daarbij biedt het aanknopingspunten om de route te verbeteren, zodat jouw bezoekers vaker converteren.

Succes met het bepalen en meten van jouw doelen. Heb je vragen of opmerkingen? Laat het me weten door hieronder een reactie te plaatsen!

Dit is het 3e artikel uit een serie van 4, waarin ik een stappenplan uiteen zet voor het bijhouden van je website statistieken. In het eerste artikel behandel ik het dashboard bereik, waarmee je het bereik van je website inzichtelijk maakt. Het 2e artikel gaat in op de betrokkenheid van je websitebezoekers. Het laatste artikel behandelt de rol van mobiele bezoekers aan de hand van het dashboard mobiel.

Over de auteur

Thomas Morel | Oud medewerker | +31 (0)20 737 0378 |