MENU

10 tips om de omzet van je webshop te verhogen!


Je webshop staat net live of je bent druk bezig met het maken en vullen ervan, maar je weet eigenlijk niet zo goed hoe je ervoor kunt zorgen dat je de omzet van je webshop gemakkelijk kunt verhogen. Er zijn verschillende soorten stappen die je kunt ondernemen om de omzet vanuit je website te verhogen.Voordat je hieraan begint zou je al kleine wijzigingen kunnen toepassen of meenemen in de bouw van je website.

1. Laat je unieke waarden zien

Bezoekers van een webshop stellen altijd een paar vragen, zoals ‘Is het product op voorraad?’ en ‘Wanneer wordt het geleverd?’. Wanneer je een snelle levertijd kunt hanteren (wat zeker aan te raden is), laat dit dan zien! Een bezoeker zal sneller een product kopen wanneer er staat ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ dan wanneer er niets staat en hij bijvoorbeeld drie weken moet wachten. Houd er wel rekening mee dat als je deze waarden laat zien, jij je hier ook aan moet houden! En laat natuurlijk het logo van Thuiswinkel Waarborg zien! Ben je hier nog niet bij aangesloten? Dan raad ik je aan dat zeker te doen. Door bij deze organisatie aangesloten te zijn verhoog je de betrouwbaarheid bij jouw potentiële klant!

2. Producten op de voorpagina

Wanneer een bezoeker jou gevonden heeft via bijvoorbeeld Google, is het van belang dat het voor de bezoeker direct duidelijk is wat er op jouw website te koop en te vinden is. De bezoeker maakt binnen twee seconden een besluit om wel of niet op jouw website te blijven. Het is daarom belangrijk dat je direct laat zien wat je verkoopt en wat jou uniek maakt ten opzichte van jouw concurrenten!

3. Call to Action

Het is dus heel belangrijk dat wanneer de bezoeker op de homepage van je webshop binnenkomt het direct duidelijk is dat jouw website een webshop bevat met bepaalde producten. Om ervoor te zorgen dat de bezoeker direct naar de webshop geleid wordt, is het belangrijk dat je een call to action plaatst, bijvoorbeeld in de vorm van een button. Zorg hierin voor een goede tekst, zoals ‘Profiteer nu!’, ‘Shop nu!’ of ‘Pak je korting hier!’. Prikkel je bezoeker om direct op deze button te klikken!

4. Opsomming USP’s

Zeg eens eerlijk; hoe vaak lees jij een grote lap tekst in een webshop? Bijna niet toch? En dat is niet zo gek! Je wilt in één oogopslag zien wat het product bijzonder maakt. Daarom is het belangrijk om in je productinformatie met bulletpoints aan te geven wat het product uniek maakt!

5. Reviews toevoegen

Persoonlijke reviews geven je potentiële koper het vertrouwen dat jouw product goed is, mits de reviews uiteraard ook goed zijn. Het kan zijn dat potentiële bezoekers al vele reclame-uitingen van jouw product voorbij hebben zien komen via Google of Facebook. Dit is natuurlijk goed voor de herkenbaarheid, maar eigenlijk weet je natuurlijk nog niet hoe het product in gebruik is. En daar komen de reviews goed van pas! Want geef toe: je potentiële bezoeker zal veel eerder een product aanschaffen dat beoordeeld is met 5 sterren dan met 1 ster.

6. Relevante producten (upsells en cross-sells)

Wanneer je een product bekijkt, zie je vaak eronder of ernaast maximaal drie producten die aan dit product gerelateerd zijn. Dit kunnen verschillende soorten producten zijn, namelijk cross-sells of upsells producten. Cross-sells producten zijn producten die een toevoeging zijn op het product dat de bezoeker aan het bekijken is. Voorbeeld: de bezoeker is naar een sjaal aan het kijken en ziet bij de gerelateerde producten een muts uit dezelfde collectie staan. Upsells producten zijn dezelfde producten die de bezoeker aan het bekijken is, maar dan een prijsklasse hoger. Voorbeeld: de bezoeker is een horloge aan het bekijken en ziet eronder soortgelijke, duurdere horloges staan. Oftewel: deze producten dienen om de koper te verleiden en suggereren om een betere versie te kopen of een accessoire bij te bestellen.

7. Label je producten!

Is je product nieuw in de webshop? Is het product tijdelijk in de aanbieding? Is het product een best seller? Laat dit dan zien! Maar ook wanneer één of meerdere producten in de aanbieding zijn. Wij Nederlanders houden immers van korting! 🙂  Streep de oude prijs door,  zorg ervoor dat de nieuwe prijs groter te zien is en geef ‘m een andere kleur, bijvoorbeeld rood!

8. Betaalmethoden

Welke betaalmethoden hanteer je? Kan de bezoeker ook achteraf betalen bijvoorbeeld? Een bezoeker zal zich altijd afvragen hoe hij kan betalen in jouw webshop. Maak daarom duidelijk in je website hoe de klant kan afrekenen, zo voorkom je teleurstellingen.

9. Is jouw webshop ook goed te zien op mobiele telefoon en iPad?

Steeds meer mensen raadplegen websites met hun mobiele telefoon en/of iPad. Een grote omzet-killer is wanneer de bezoeker van jouw website eerst vaak moet inzoomen om te kunnen zien wat er op de website staat. Zeker wanneer ze dit in het betaalproces moeten gaan doen! Zorg er dus voor dat je website op alle devices goed te zien is.

10. Retourproces en bedenktijd

Het kopen van een product wat je nog nooit in het echt hebt gezien, is spannend. Het is daarom van belang om als webshop-eigenaar duidelijk te communiceren wat de bedenktijd is. Daarbij is het belangrijk om een duidelijk retourproces in de webshop op te nemen, zodat de bezoeker deze kan raadplegen wanneer hij twijfelt over het aanschaffen van het product. Dit is vooral belangrijk voor webshop eigenaren die 1) producten verkopen die niet in winkels te zien en/of te koop zijn en 2) producten die je niet impulsief koopt vanwege, bijvoorbeeld,  een hoge prijs. Om de twijfel van de bezoeker helemaal weg te halen is het belangrijk om altijd je telefoonnummer zichtbaar te hebben. Dit zou bijvoorbeeld rechts bovenin je scherm kunnen staan!

Veel succes!

Veel succes met het toepassen van de bovenstaande tips! Ben je überhaupt nog op zoek naar een goede websitebouwer voor het ontwikkelen en realiseren van jouw webshop? Of ken jij iemand die opzoek is naar een geschikte websitebouwer? Dan helpen wij je graag om van jouw winkel een online succes te maken!

Over de auteur

Nienke van der Laag | WordPress Accountmanager | 020-7370378 |

3 reacties

  1. David Efdé schreef:

    Leuke blog Nienke! Mooi om zo even 10 belangrijke dingen op een rijtje te hebben. Altijd handig als reminder.
    Ik vind alleen de titel van je 1e alinea een beetje verwarrend. Ik had ‘m zelf eerder “Laat je leveringscondities zien” oid genoemd. En upselling is volgens mij niet een duurder item verkopen maar juist méér verkopen van hetzelfde product.
    Bijvoorbeeld door kwantumkorting te bieden.

    • Dankjewel voor je leuke reactie en suggestie David! Upsell producten zijn producten die je aanbeveelt in plaats van het huidige product. Dit kan bijvoorbeeld een duurder product zijn. Cross-sell producten zijn producten die je extra aanbeveelt. Dit zou bijvoorbeeld een bijpassende sjaal kunnen zijn wanneer je oorbellen aanbiedt! Uiteraard zou je een kwantumkorting kunnen aanbieden wanneer de bezoeker x aantal exemplaren afneemt van een bepaald product!

  2. David schreef:

    Dank voor je reactie,

    Volgens jou zijn upsell producten dus producten die je aanbeveelt in plaats van het huidige product. Ik vind het wel erg verwarrend zoals je het nu uit legt. Het klinkt alsof je iemand dan adviseert om niet het product van z’n eerste keuze te kopen maar juist een ander product. Maar dat is volgens mij niet waar upsell over gaat.

    Het verschil tussen upselling en cross selling is dat je bij upselling méér van hetzelfde product probeert te verkopen terwijl het bij cross selling om andere producten gaat. Bij cross selling gaat het vaak om complementaire producten die getoond worden als “Andere klanten kochten deze producten ook” o.i.d. Dus inderdaad de oorbellen waar nog een passende sjaal bij aangeboden wordt.