MENU

De aandacht van de consument


Heb je ooit op Amsterdam Centraal gestaan en gezocht naar een plekje voor je fiets? Het lijkt onmogelijk. Honderden fietsen bovenop elkaar, en nergens meer een plekje voor die van jou. Zoeken naar een vrij plekje heeft geen zin, je bent al blij als je hem ergens tussen kan proppen. In de online marketingwereld gaat dit op dezelfde manier. Beeld je eens in dat de overvolle fietsenstalling het hoofd is van de consument. En de fiets is jouw bedrijf. Jouw bedrijf moet een plekje innemen in het hoofd van de consument, maar dat willen alle andere bedrijven ook! Prop jezelf daar maar eens tussen!

 

Eisen van de millennials

Hoe kom je als bedrijf nog onder de aandacht van de consument? De consument die de hele dag al wordt overspoeld met informatie. De ‘one-size-fits-all’-benadering werkt allang niet meer, en je fiets naast het fietsenrek zetten is ook geen optie. Communicatie is een must. Maar wat is de beste manier? Laten we kijken naar een van de meest populaire trends omtrent online marketing anno 2018.

Neem de groep die het meest overspoeld wordt met informatie: de millennials. Zij worden 24/7 blootgesteld aan informatie. Vanwege deze overload blokkeren zij bepaalde informatie. Zodra zij content tegenkomen die niet relevant is voor hen, negeren ze dit. Bij de content van jouw bedrijf mag dat natuurlijk niet gebeuren! Omdat de millennials zo veel informatie over zich heen krijgen, bekijken zij alleen hetgeen wat relevant is voor hen. Daarnaast eisen de millennials nog meer. In deze tijd van individualisatie vinden consumenten het juist fijn als zij persoonlijk benaderd worden. Zij willen dus relevante informatie binnenkrijgen via persoonlijk contact!

Het gevolg van personalisatie

Om te voldoen aan deze eisen gebruiken veel bedrijven data-driven marketing. Hierdoor krijgen ze veel informatie over hun klanten binnen. Met deze verzameling van gegevens kunnen ze veel leren over de klant en daarmee dus ook hoe ze hun uitingen kunnen afstemmen op de ontvanger. Gepersonaliseerde content dus! De truc is om gegevens te verzamelen op een onopvallende manier, anders schrik je de consument alleen maar af.  Door consumenten een account aan te laten maken krijg je als bedrijf al bepaalde handige gegevens binnen. Denk aan geslacht, geboortedatum en woonomgeving. Maar wat kan je als ondernemer met deze informatie? 

Voordelen van gepersonaliseerde content

Als ondernemer is het bijna een must geworden om mee te doen met data-driven marketing. Hierdoor kan je namelijk gepersonaliseerde content maken. Maar wat levert het je op?

Consumenten leven steeds meer in hun eigen wereldje. Het enige wat telt zijn hun wensen en behoeften. De enige manier om op te vallen als bedrijf is door middel van relevante content. Met relevante content wordt bedoeld dat de berichten die bedrijven naar de consument sturen aansluiten op de behoeftes van de klant. Om relevante content te kunnen creëren is het van belang dat je jouw doelgroep goed kent. Als je weet wat jouw doelgroep beweegt, waar zij over nadenken en wat hun interesses zijn, kun je daar je content op afstemmen zodat deze relevant wordt. Als jij duurzaam geproduceerde chocolade verkoopt, richt jij je op mensen die duurzaamheid belangrijk vinden. Zorg er dan ook voor dat je dit extra benadrukt in je content. Door content te maken die aansluit bij de doelgroep zal jouw doelgroep zich betrokken voelen bij jouw bedrijf. De mensen die je niet wilde bereiken vallen automatisch af, want de content heeft niets met hen te maken.

Met relevante content voelt jouw doelgroep voelt zich dus betrokken bij jouw boodschap, ze herkennen zichzelf als het ware in wat jij vertelt. Dat is al een voordeel op zich. Maar je kan er meer uithalen dan alleen dat. Je kan nog meer interesse wekken door je content te personaliseren. Met gepersonaliseerde content wordt bedoeld dat de boodschap die bedrijven naar consumenten sturen zo gemaakt is dat de klant het als persoonlijk contact ervaart. Resultaat hiervan is dat consumenten zich speciaal voelen. Zoals net al is gezegd vinden klanten het in deze tijd fijn om persoonlijk benaderd te worden. Consumenten hebben nauwelijks interesse voor bedrijven die ‘ver van hen afstaan’ en niet meedenken met de behoeften van hen. Door middel van gepersonaliseerde content zullen klanten juist wel geïnteresseerd raken. Een consument voelt zich dankzij relevante content dus betrokken bij jouw boodschap, de boodschap voldoet immers aan de behoeften van die persoon. Als diezelfde boodschap dan ook nog eens is gepersonaliseerd zal de klant geïnteresseerd raken. Gepersonaliseerde content kan al door een aantal kleine aanpassingen.

Voorbeelden gepersonaliseerde content

Bron afbeelding: Frankwatching

Hierboven zie je een afbeelding van de Rabobank site. Het lijkt een gewone site, maar als je bekijkt wat Rabobank aangepast heeft om het persoonlijke contact te benadrukken is dat heel wat! Je ziet dat de site weet waar de klant woont en doordat er een account is aangemaakt wordt de klant met de voornaam aangesproken. Jij kan ook personalisatie toepassen! Als klanten staan ingeschreven voor je nieuwsbrief kan je deze personaliseren. In plaats van de nieuwsbrief te beginnen met ‘Beste lezer,’ kan je deze laten beginnen met de naam van de ontvanger. Als je MailChimp gebruikt voor het maken van je nieuwsbrieven gaat dit gemakkelijk. Je selecteert de optie om de aanhef te personaliseren en MailChimp doet de rest!

 

 

Met een webshop kan je gerelateerde producten sturen die de consument misschien ook wel leuk vindt. Per product kan je producten selecteren die eraan gerelateerd zijn. Als iemand bijvoorbeeld in jouw webshop zoekt naar babyspeelgoed, kan je vervolgens babykleertjes aanbevelen. Misschien heeft de klant daar wat aan. De klant heeft het idee dat jouw bedrijf écht meedenkt met hem of haar en zal dit waarderen.

Sommige bedrijven gaan zelfs een stapje verder. Het Amerikaanse warenhuis Macy’s houdt bij wat consumenten thuis opzoeken op hun computer. Stel, een vrouw zoekt thuis naar een broek op internet, maar sluit de webshop zonder de broek af te rekenen. Als zij vervolgens in de stad loopt en ze komt in de buurt van een Macy’s warenhuis krijgt ze een bericht. Het product dat zij laatst had opgezocht ligt daar op voorraad! En ook nog in haar maat! Daarnaast toont het bericht ook nog hoeveel exemplaren er op voorraad zijn, wat de overtuigende factor kan zijn.

Nadelen van personalisatie

Bij Macy’s is dit een geslaagd project, maar helaas gaan veel bedrijven de fout in bij gepersonaliseerde content. Het nadeel van gepersonaliseerde content is namelijk dat het snel opdringerig overkomt. Door data-driven marketing kunnen bedrijven ook retargeting-berichten sturen. Dit zijn berichten die consumenten binnenkrijgen via andere platformen en webpagina’s. Als klanten bijvoorbeeld een webshop verlaten hebben zonder iets te kopen, kiezen sommige webshops ervoor om de klant te volgen, net als bij het voorbeeld van Macy’s. Dit is oké, zolang het niet overdreven wordt. Het wordt opdringerig als de berichten op andere pagina’s verschijnen. Wat veel webshops bijvoorbeeld doen is pop-ups sturen op andere pagina’s. De consument kan door de grote endruk bewegende berichten vaak niet meer rustig de pagina bekijken. Dit zorgt voor irritatie. De consument heeft de webshop niet voor niks verlaten!

 

 

Data-driven marketing in jouw bedrijf

Om loyale klanten te krijgen en nieuwe klanten aan te trekken is gepersonaliseerde content de beste manier. Door bijvoorbeeld de naam boven de nieuwsbrief te personaliseren of gerelateerde producten te sturen kom je al een heel eind. Wil je echter verder in data-driven marketing, dan is het van belang dat je duidelijke doelstellingen hebt. Met data-driven marketing krijg je namelijk zóveel data binnen dat het overzicht onduidelijk wordt. Zorg voor helder gedefinieerde doelstellingen die meetbaar zijn.

Toekomstbeeld

Data-driven marketing is dus het toekomstbeeld. Het is het gevolg van de behoefte aan gepersonaliseerde content. Dát is waar merken zich op moeten focussen om een kans te maken op aandacht van de consument. Want weet wel, de consument is door de jaren heen alleen maar kritischer geworden. Het is voor een consument al heel snel duidelijk wat wel of niet relevant voor hem of haar is. Bovendien zullen trends blijven veranderen, dus jouw online marketingstrategie ook. Met alleen een plekje in het fietsenrek ben je er nog niet, je zal als bedrijf moeten blijven verbeteren en ontwikkelen om je plek te behouden.

Over de auteur

Rebecca Hulshof | Stagiair Marketingcommunicatie | +31 (0)20 737 03 78 |

Een reactie

  1. David schreef:

    Leuke blog Rebecca,
    Ik vraag me alleen wel af hoe je het gemiddelde mkb-bedrijf activeert om met data-driven marketing aan de slag te gaan.
    Hoe moeten ze bijvoorbeeld doelstellingen formuleren als ze nog geen ervaring hebben opgedaan met data-driven marketing? Volgens mij kunnen mkb’ers best wel wat hulp gebruiken bij implementatie van data-driven marketing. Zijn er geen betrouwbare online platforms of start-ups die mkb’ers tegen behapbare kosten de mogelijkheid bieden om aan de data-driven marketing leercurve te beginnen?