MENU

7 inspirerende websites van goede doelen


Wat maakt een website voor een goed doel sterk en wat zijn de belangrijkste lessen die je hiervan kunt leren? In dit blog lees je over zeven voorbeelden van goede doelen websites; volgens ons de beste die jou kunnen inspireren. Deze sites kwamen als beste uit ons selectieproces. Wat zij toepassen is het inspelen op emoties, vertrouwen kweken en marketingtrucs. Hoe zij dit toepassen, kun je verder lezen in dit blog.

1. Trombosestichting Nederland 

De Trombosestichting gebruikt veel wit om de website rust te geven. De groene button ‘Word donateur’ valt op en nodigt uit om erop te klikken. Verder heeft de stichting ook een leuke actie zoals ‘stemmen op sokontwerpen’, waarvan de opbrengst naar onderzoek uitgaat.

Nieuwsartikelen

Door te openen met professor De Borst, een expert uit het vakgebied, kweekt de stichting vertrouwen. De bezoeker leest direct een nieuwsartikel met betrouwbare wetenschappelijke inzichten over trombose. Dit maakt duidelijk waar zij het geld aan doneren.

Over trombose

De stichting belicht hier verschillende onderwerpen over trombose, waardoor de bezoeker vlot en volledig wordt ingelicht. Doordat trombose gedetailleerd wordt belicht, door middel van soorten en oorzaken, wordt de bezoeker overgehaald om geld te doneren aan onderzoek naar de bestrijding van trombose.

2. Stichting Kanjer Wens

De hoofdpagina van Kanjer Wens geeft verhalen, partners en video’s weer. De website gebruikt dezelfde rustige kleuren over de gehele website. Dit zorgt voor een consistente uitstraling.

Video op de hoofdpagina

Direct op de hoofdpagina heeft Stichting Kanjer Wens een korte openingsvideo. Deze video laat de visie van de stichting en quotes van de zieke kinderen zien. Zo krijgt de bezoeker snel een beeld van waar de stichting voor staat en wat ze doet.

Verhalen van kanjers

De stichting vervult wensen van ernstig zieke kinderen. Hoe dit uitpakt bij de kinderen, kan je lezen onder ‘Verhalen’. De quote die mij het meeste bijbleef was: ‘Thuis was het afscheid zwaar en een duidelijk geëmotioneerde Djayden nam trots zijn Kanjer Wens Kraal in ontvangst‘.

Partners en statistieken

In een slideshow onderaan de hoofdpagina worden sponsors en partners gepresenteerd aan de bezoeker. Zo worden referenties en samenwerkingen aangegeven, waardoor Kanjer Wens aangeeft vertrouwelijk te zijn.
Verder naar beneden maakt Kanjer Wens gebruik van heldere statistieken van haar successen. Zo krijgt de bezoeker inzicht in de daadwerkelijke acties die zij verricht.

3. Oranjefonds

De website van Oranje Fonds heeft een passende uitstraling; alle accenten en buttons hebben namelijk een oranje kleur. De website heeft een prettige leesbaarheid door de grote witruimtes, waardoor de website overzichtelijk is.

Het donatieformulier

Het Oranje Fonds zet donaties automatisch op maandelijks 5 euro. Dit kan een te hoog bedrag zijn. Daarom is het ook mogelijk om een lager bedrag van 3 euro te kiezen. Hetzelfde geldt voor maandelijkse donatie. Dit kan te veel zijn en daarom is er ook een mogelijkheid om jaarlijks te doneren. Door deze opties halen zij alsnog een donatie uit de bezoeker.
Door te doneren wordt de bezoeker een ‘Vriend van het Oranje Fonds’ en krijgt hij/zij extra’s, zoals een kalender, ansichtkaarten en magazine. Iedereen houdt van cadeaus en daarom wil de donateur wat teruggeven door nogmaals te doneren.  

Nabijheid

Onderaan de hoofdpagina vertelt het Oranje Fonds dat ze overal in Nederland projecten steunt. Hierbij zegt ze: ‘Ook bij jou in de buurt’. Dit is fijn, want dit zorgt voor nabijheid. Hierdoor voelt de bezoeker zich extra betrokken doordat er projecten worden gesteund in een vertrouwde omgeving.

4. Varkens in nood

De website van Varkens in Nood doet wat ouderwets aan, maar kent toch ook de nodige belangrijke inhoud voor een goede website. Naast het aanbod van campagnes om varkens te redden, geeft de website ook informatie over varkens zelf om de bezoeker extra in te lichten.

Petitie tekenen

Op de hoofdpagina wordt direct verwezen naar het tekenen van een petitie. Wanneer de bezoeker op ‘Teken de petitie’ klikt, wordt het formulier en de progressie weergegeven. Als je de petitie tekent, wordt als bevestiging jouw naam weergegeven bij ‘Zojuist getekend’. Deze bevestiging kan andere bezoekers ook activeren om te tekenen.

Het gebruik van een pop-up

Varkens in Nood maakt gebruik van een pop-up. Een pop-up is een plotselinge melding die in beeld komt en die mogelijk het hele scherm overneemt. Het is meestal een boodschap om de bezoeker te activeren. Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan een pop-up? Een pop-up beïnvloedt het gedrag van de bezoeker niet. Er wordt net zoveel gelezen als zonder verschijning van een pop-up.
Deze schermvullende pop-up is anders dan normaal: In deze ronde pop-up zit humor en zelfspot om de gebruiker te bespelen. De kans wordt groter dat de bezoekers de varkens willen helpen en de petitie tekenen.

Veelgestelde vragen

Varkens in Nood heeft een ‘Veelgestelde vragen’ pagina waar zij alle vragen beantwoorden. Deze vragen kun je selecteren op onderwerp. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker snel een antwoord vindt en tevreden gesteld wordt.

5. Metakids

De website van Metakids heeft een fraai design. Er wordt gebruik gemaakt van een afbeelding die de gehele pagina overneemt. Op deze afbeelding mist een kind als gevolg van de metabole ziekten, waardoor de ernst sterk overkomt.

Belangrijkste gegevens rechtsboven

Bij Metakids staan de belangrijkste gegevens gelijk bovenaan: Het e-mailadres, telefoonnummer en de ‘Doneer nu’ button zijn gelijk zichtbaar, zodat de bezoeker elk moment in actie kan komen. Hierdoor wordt het einddoel sneller bereikt.

Acties met voortgang

Metakids laat op de hoofdpagina verschillende acties zien, zoals activiteiten, onderzoeken of inzamelacties. Hierbij laat het goede doel een thermometer met de voortgang zien, wat een slimme truc is: Als het einddoel bijna bereikt is, is de bezoeker sneller geneigd om de laatste donatie te doen om het eindbedrag te realiseren.

Tijdlijn

Metakids heeft een creatieve oplossing gevonden om de belangrijkste ontwikkelingen rondom bestrijding van metabole ziekten te delen: een tijdlijn op de hoofdpagina. Deze laat zien dat er een stijgende lijn zit in de bestrijding van metabole ziekten.

Organisatiegegevens

Verder naar beneden op de hoofdpagina kun je naast het kopje ‘Over Metakids’ informatie over de organisatie vinden. Hier staan onder ‘Organisatie’ betrokken personen met ieder een uitgebreid profiel met citaten. Zo ziet de bezoeker wie er achter de stichting zit, wat leidt tot meer vertrouwen.

6. Orange babies

Orange Babies heeft als extra op de hoofdpagina onder ‘De noodzaak’ een teller die laat zien hoeveel mensen er worden geconstateerd met HIV in de tijd dat de bezoeker op de website zit. Het zijn er meer dan je zou denken!

Taal

Rechtsboven zit een handige Engelse taaloptie. Dit is slim, want zo vergroot Orange Babies het leespubliek, wat leidt tot meer bezoekers en donaties. Orange Babies is één van de weinige die een taaloptie heeft, dit zou een aanrader zijn voor elke website.

Doneren

De donatiepagina ziet er zo uit: Naast de donatie-opties wordt een afbeelding van de doelgroep weergegeven. Als het kindje je aankijkt ben je sneller geneigd om hieraan bij te dragen en een donatie te doen, het kind heeft je ten slotte nodig.

Video’s

Orange Babies maakt op de voorpagina gebruik van video’s. Hierin vertellen zij wat ze doen in lokale projecten en wat zij hieraan bijdragen. Verder worden in deze video’s ook verhalen van lokale mensen en de betrokkenheid van de organisatie laten zien.

7. Stichting proefdiervrij

Stichting Proefdiervrij start op de hoofdpagina met een quizvraag. Weet jij het antwoord op deze vraag? Dit vinden mensen interessant.
Onderaan de pagina laat Proefdiervrij zien hoe er betaald kan worden, dit zorgt voor herkenning en een veilig gevoel zodat de bezoeker sneller doneert.

Uitgebreide partnership

Door te laten zien welke partners je hebt, vergroot je het vertrouwen. Proefdiervrij beschrijft in ‘Over ons’ de partnership met De Nederlandse Brandwonden Stichting erg uitgebreid, waardoor de bezoeker een nog beter beeld krijgt van de samenwerking.

Delen van nieuwsartikelen

Bij elk nieuws- of blogartikel onder het kopje ‘Actueel’ staat een deelfunctie voor sociale media. Dit zorgt ervoor dat het artikel meer mensen bereikt. Dit leidt ook tot een hogere vindbaarheid in Google.

Achtergrond

Deze inspirerende voorbeelden van goede doelen websites eindigden bovenaan in ons onderzoek waarin wij 160 websites hebben meegenomen. Hierbij werd iedere website beoordeeld op 22 punten, waarbij werd gelet op de voorpagina, inhoud en technische punten.

Ik hoop dat deze websites jou kunnen inspireren om zo meer kennis op te kunnen doen over wat nou echt een goede website is. Ben je benieuwd of jouw website is meegenomen in de analyse of zou je ook een analyse van jouw website willen? Neem dan contact met ons op! Binnenkort wordt er een e-book verwacht over de ideale website voor stichtingen en goede doelen. Wil je dit e-book als eerste ontvangen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het e-book als eerst!

 

 

 

Over de auteur

Bas Bruijnis | Stagiair UX-designer | 020 737 03 78 |

One comment

  1. Hans van Telgen schreef:

    Welke aanbeveling(en) hebben jullie voor ons?