Google Mijn Bedrijf optimaliseren anno 2020

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (ook wel bekend als Google My Business) is een gratis tool van Google waarmee je kunt beheren hoe jouw bedrijf of organisatie wordt weergegeven in producten van Google, zoals in de Google zoekmachine of Google Maps. Met andere woorden: als je een product of dienst levert in een bepaalde regio, dan ben je te vinden via Google Mijn Bedrijf. Als je geverifieerd bent op Google is de kans zelfs twee keer zo groot dat gebruikers jouw bedrijf als betrouwbaar zien.

Een voorbeeld: je verkoopt zuurdesembroden in Amsterdam-Oost. Een potentiële klant, die een paar straten van je winkel woont, gaat via Google op zoek naar de beste bakker in haar omgeving. Omdat jouw bedrijf in de buurt zit en de producten levert waar iemand naar op zoek is, ben je veel beter vindbaar voor je klanten met Google Mijn Bedrijf. Via Google Mijn Bedrijf kan deze potentiële klant jouw producten bekijken, een route naar de winkel plannen of contact met je opnemen. Zo word jij eerder gekozen dan een concurrerende bakker, wat weer zorgt voor meer klanten.

Zo ziet Go2People Websites er bijvoorbeeld uit in Google Maps:

Oké, leuk, maar hoe richt ik Google Mijn Bedrijf dan optimaal in?

Dat is gelukkig niet erg ingewikkeld, wel kan er wat tijd overheen gaan. Aan de hand van drie stappen leggen we uit hoe je Google Mijn Bedrijf zo goed mogelijk kunt inrichten, om zo beter vindbaar te zijn en meer klandizie te realiseren.

Stap 1: Claim jouw plaats op Google Mijn Bedrijf

Dat doe je via deze link. Je zult dan moeten inloggen met een Google-account (lees: een e-mailadres wat eindigt op ‘@gmail.com’, of een e-mailadres wat is aangemaakt met Google Workspace). Vervolgens stelt Google je een aantal vragen over je bedrijf, zoals de naam, het adres, enzovoorts. Deze vragen beantwoord je in een aantal stappen. In de laatste stap zal er gevraagd worden om een verificatie zodat Google zeker weet dat jouw bedrijf echt bestaat. Je hoeft gelukkig niet je hele KvK-documentatie op te sturen, maar slechts een code in te vullen. Soms kun je uit verschillende verificatiemethoden kiezen (denk aan controle via sms of telefoon), maar voor de meeste bedrijven zal ‘Per post versturen’ de enige optie zijn. Google stuurt je dan binnen twee weken (soms zelfs binnen een aantal dagen) een brief met een persoonlijke verificatiecode die je kunt gebruiken om jouw bedrijfsmelding te verifiëren. Dit doe je simpelweg door opnieuw in te loggen. Vanaf dit moment kun je aan de slag met Google Mijn Bedrijf.

Stap 2: Toevoegen, toevoegen, toevoegen

Toevoegen dus, maar, wat dan precies? Het liefst voeg je alle opties binnen Google Mijn Bedrijf aan met content – van foto’s van jouw producten tot de openingstijden. Wat je allemaal kunt toevoegen vind je, als je ingelogd bent bij Google Mijn Bedrijf, in het uitklapmenu aan de linkerkant.

Google Mijn Bedrijf | Go2People Websites

In het algemeen geldt voor Google Mijn Bedrijf: hoe meer je toevoegt hoe beter (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Hier een overzicht van wat wij de belangrijkste tabs vinden om informatie aan toe te voegen, van belangrijk naar minder belangrijk:

1. Informatie en Services
Hier voeg je je bedrijfsnaam, adres, servicegebied, enzovoorts in. Dit is de basis van jouw onderneming. Zorg dus allereerst dat je bedrijfsnaam goed staat. Misschien wil je er zelfs iets achter zetten met een scheidingsteken om zo nóg beter gevonden te worden. Heet jouw bakkerij bijvoorbeeld ‘Zuurdesem van Zwieten’ dan zou je dit ook naar ‘Zuurdesem van Zwieten | Bakker Amsterdam-Oost’ kunnen aanpassen. Daarnaast is het ook goed om je openingstijden helder neer te zetten, alsmede de dagen waarop je gesloten bent. Zo weten jouw klanten waar ze aan toe zijn. Contactgegevens, een link naar de bedrijfswebsite en een introductietekst zijn ook van groot belang. Hier een overzicht van alle gegevens die je onder de tab Informatie kunt toevoegen:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfscategorie
  • Adres
  • Servicegebied(en)
  • Openingstijden en dagen dat jouw bedrijf gesloten is
  • Telefoonnummer(s)
  • Korte profielnaam – die van ons is bijvoorbeeld @go2people-websites. Dit maakt het voor klanten makkelijker om ons te vinden op Google Maps en in de zoekmachine van Google.
  • Websitelink
  • Afspraaklink
  • Producten
  • Services
  • Kenmerken – dit zijn door Google gemaakte kenmerken waaraan een bedrijf kan voldoen. Deze kun je simpelweg aanklikken en dan wordt dit opgenomen in jouw Google Mijn Bedrijf. Als een of meerdere kenmerken niet van toepassing zijn op jouw bedrijf dan hoef je hier niets mee te doen. Voorbeelden van kenmerken zijn: ‘Mondkapje verplicht’, ‘Online afspraken’ of ‘Afspraak verplicht’.
  • Introductietekst
  • Openingsdatum
  • Foto’s
Go2People Websites review

Misschien wel één van de belangrijkste functies van Google Mijn Bedrijf is de mogelijkheid om services toe te voegen. Dit zijn alle diensten of producten die je aanbiedt. Zo kan je gevonden worden op wat jij voor mensen kunt betekenen én is het voor potentiële klanten in één oogopslag duidelijk wat voor expertises jij in huis hebt. Voor de bakker zijn termen als ‘zuurdesembrood’, ‘banketbakker’ en ‘vers brood’ een goede start. Je kunt zo veel termen toevoegen als je wilt, maar het kan zijn dat Google deze wel eerst wil controleren om misbruik te voorkomen. Zo kan het 2-3 dagen duren voordat al jouw services daadwerkelijk goedgekeurd en zichtbaar zijn in alle Google-producten. Kortom: vul zo volledig mogelijk alle kopjes onder de tabs ‘Informatie’ en ‘Services’ in.

2. Reviews
In de Reviews tab vind je een overzicht van, je verwacht het niet, de reviews die Google-gebruikers onder jouw bedrijf hebben achtergelaten. Het is aan te raden om de reviews goed bij te houden, zowel om te weten wat er goed als minder goed gaat, alsmede zodat je op bezoekers kunt reageren en zo klantvriendelijk overkomt op (potentiële) klanten. Check bijvoorbeeld een keer per week of je nieuwe reviews hebt. En bedank bijvoorbeeld Nesim, die heeft laten weten ontzettend te hebben genoten van jouw zuurdesem stokbrood. Daarnaast kijken veel mensen naar reviews om bedrijven met elkaar te vergelijken. Heb jij een hoog reviewgemiddelde? Dan zou een klant zomaar voor jou kunnen kiezen in plaats van voor een concurrent.

3. Foto’s
Volgens intern onderzoek van Google zijn 90% van de klanten eerder geneigd een bedrijf te bezoeken dat foto’s heeft toegevoegd aan hun bedrijfsvermelding op Google*. Foto’s zeggen immers meer dan 1.000 woorden en fungeren als de ultieme sfeerimpressie van jouw bedrijf. Zorg dus in ieder geval dat het bedrijfslogo en een mooie omslagfoto zijn toegevoegd. Daarnaast is het ook aan te raden om foto’s van het bedrijfspand, het team en van de producten of diensten toe te voegen. Daarnaast kunnen bezoekers ook zelf foto’s toevoegen.

4. Producten
Net als bij de Informatie en de Services tab, geldt dat het aan te raden is om bij Producten een zo volledig mogelijk overzicht weer te geven van de producten of diensten die jij aanbiedt. Vul daarom elk veld per product in. De volgende velden kun je invullen: foto, productnaam, categorie, productprijs, productbeschrijving, voeg een knop toe, en link voor je knop. Ben je bijvoorbeeld ook in te huren als cateraar voor bedrijfsevenementen, zet dit dan als product neer bij de tab Producten. Omdat je eenvoudig een link kunt toevoegen bij elk product, zorg je op die manier dat de productpagina’s op jouw website gekoppeld worden aan het desbetreffende product op Google Mijn Bedrijf. Plaats je bijvoorbeeld als bakker spekkoek onder producten, dan kan je dit linken naar de pagina op jouw website waar alles over spekkoek te vinden is.

5. Posts
Met het plaatsen van posts bereik je meer klanten, aldus Google. Heb je een nieuwe vacature, iets te vieren of gewoon iets leuks te vertellen? Maak hier dan een post van. In tijden van Corona is het ook aan te raden om een COVID-19 update te plaatsen, zodat jouw klanten weten welke maatregelen jouw bedrijf heeft getroffen. Wil je bijvoorbeeld dat jouw klanten een mondkapje dragen, dan is een post een mooie manier om dit te communiceren. Het handige aan deze postings is dat je ook gemakkelijk een button (knop) kunt toevoegen met een link naar een pagina op je website. Heb je bijvoorbeeld een mooie aanbieding? Dan kan je deze met een post dus perfect promoten.

Stap 3: Afsluitende tips

Elke maand ontvang je van Google een overzicht met daarin de inzichten van Google Mijn Bedrijf van de afgelopen maand. Een soort Google Analytics light, maar dan over Google Mijn Bedrijf in plaats van over je website. Hierin staat er bijvoorbeeld welke posts veel bekeken zijn, of hoeveel mensen een route naar jouw bedrijf hebben opgevraagd. Soms stuurt Google ook tips als ze bijvoorbeeld zien dat je nog niet veel foto’s hebt toegevoegd. Wij raden daarom aan om deze tips op te volgen. Daarnaast is het ook verstanding om de Inzichten tab in Google Mijn Bedrijf regelmatig te bekijken. Zo kan je zien op welke zoekwoorden jouw Google Mijn Bedrijf gevonden wordt en hoe vaak je vermelding weergegeven is in de afgelopen week, maand of kwartaal. Op basis daarvan kan je bijvoorbeeld nieuwe posts maken die inspelen op deze zoekwoorden.

Succes!

Kom je er alleen niet helemaal uit? Geen probleem! Stuur een mailtje naar info@go2people.nl, dan helpen wij je op weg.

* Google & Ipsos Connect (2017).  Benefits of a Complete Google My Business Listing (Voordelen van een volledige vermelding op Google Mijn Bedrijf).

Illustraties in de headerafbeelding zijn afkomstig van Google Mijn Bedrijf (2020).

Geen reacties.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Laat een reactie achter