MENU
Concreetleren

Een nieuwe e-learning module die bijdraagt aan veiligheid in de bouw

De case van: Concreetleren

Wie in de bouw of infrastructuur wil werken moet zich bewust worden van risico’s en eigen gedrag. In de module ‘Veiligheid in de bouw’ die wij bouwden voor Concreet Onderwijsproducten, wordt deze bewustwording van studenten bijgebracht door middel van opdrachten. Zo leren zij begrijpen welke risico’s spelen in de bouw en waarom veiligheid nooit vanzelfsprekend is.

De vraag van Concreet Onderwijsproducten

Concreet Onderwijsproducten wil studenten de juiste onderwijsproducten bieden. Zo willen ze de vakmensen van morgen zo goed mogelijk voorbereiden op hun werk. In samenwerking met ROC’s en de bouw- en infrasector wordt er gewerkt aan leermiddelen en examenproducten voor (v)mbo-instellingen. Ook werken zij met het e-learning systeem Concreet Leren, dat wij voor hen gebouwd hebben. En in dat e-learningsysteem is nu een nieuwe module; Veiligheid in de Bouw. Concreet Onderwijsproducten wilde deze module, omdat het van belang is dat de studenten weten wat de risico’s zijn van het vak. Om ze hiervan bewust te maken wilde Concreet Onderwijsproducten een product die deze bewustwording op een interactieve manier aanleerde. Daar gingen wij mee aan de slag!

 

 

Onderdeel van module 'Veiligheid in de Bouw'

Weg met de boeken, aan de slag in de (digitale) praktijk!

De studenten aan de ROC’s zullen straks niet op kantoor zitten, maar werken in de praktijk. Die praktijkomgeving hebben we beeldend gemaakt op de nieuwe website. Op deze manier wordt de stof op een leuke manier aangeboden. Deze stof gaat over de totstandkoming van bouwprojecten, maar ook over de veiligheid op de werkvloer. Om te voorkomen dat studenten een lijst van regels en afspraken moeten doorlezen, hebben we een online, interactieve module gemaakt. Dit maakt de werkplaats tastbaar en dus de risico’s duidelijker!

 

De interactieve bouwplaats

De student heeft een eigen account voor deze module. Hierin wordt bijgehouden hoe ver de student is in de module. Nadat de student heeft ingelogd krijgt hij of zij een drone-video te zien van een bouwplaats. Daarna kan de student aan de slag! 

We hebben een interactieve bouwplaats gemaakt met tien onderdelen die de student moet beantwoorden, uitvoeren, zien of lezen. Dit zijn ‘hotspots’. De hotspots bevinden zich verspreid over de interactieve bouwplaats. De student kan zelf bepalen welke volgorde hij of zij aanhoudt bij het afronden van deze hotspots. De cirkel rondom een hotspot geeft aan in hoeverre de student deze hotspot heeft afgerond.

 

Interactieve bouwplaats van de module Veiligheid in de bouw.

De hotspots

Als een student op een hotspot klikt, krijgt hij of zij een 3D-foto te zien. Hierin zijn een aantal vragen, opdrachten of video’s verwerkt. Voor de afwisseling zijn er veel verschillende soorten vragen: vragen waarin je het begrip naar de juiste definitie sleept, onjuist/juist-vragen of vragen die je met een open antwoord moet beantwoorden. Zo wordt de kennis op een leuke en gevarieerde manier bijgebracht!

Als alle hotspots zijn beantwoord, is de student zich bewust van de risico’s op de werkplaats, en weet hij of zij hoe deze kunnen worden voorkomen. De laatste hotspot, de feedback, bevat nog enkele reflectievragen. Deze is bedoeld om de student nog een keer te laten nagaan wat hij of zij allemaal geleerd heeft in de module.

 

Duidelijkheid

Om ervoor te zorgen dat de student geen iconen over het hoofd ziet, hebben we de opdrachten ook nog in het menu aan de zijkant gezet. In de 3D-afbeeldingen is het dan gelijk duidelijk hoeveel onderdelen deze bevat en op de werkplaats kunnen studenten hier zien over welk onderdeel (bijvoorbeeld ‘GPI/ Bouwpas’, ‘Bouwspraak en pictogrammen’) de hotspots gaan. Bovendien hebben we een voorleesfunctie gemaakt. Alle informatie over veiligheid in de bouw kan worden voorgelezen.

Voorbeeld demo overzicht module

Eén samenhangend geheel

Bij deze module zijn we uitgegaan van de kracht van herhaling. Een voorbeeld hiervan zijn de pushberichten die leerlingen via de app ontvangen met praktijkopdrachten. Deze app is niet door ons gemaakt, maar is wel onderdeel van de module ‘Veiligheid in de Bouw’. In deze app staan ongelukken in de bouw en infra centraal en krijg je hierover elke maand berichten. De app bevat korte opdrachten. De resultaten hiervan kun je terugvinden in de trajectmap, waar ook de resultaten van de test ‘Hoe ver ben jij?’ en de module staan. Dit zorgt voor een overzichtelijk bestand van de resultaten van de student. De student en de begeleider kunnen aan de hand van deze trajectmap kijken hoe de student ervoor staat en de resultaten bespreken. Bekijk hier de video hoe Concreet Onderwijsproducten deze module aanbiedt aan studenten.

 

 

Bezoek de website

Wie heeft er aan deze case gewerkt?

Nick de Dycker

Nick de Dycker

Django programmeur
nick@go2people.nl

Elmer Rikhof

Elmer Rikhof

Projectmanager
elmer@go2people.nl /

Niels Lust

Niels Lust

Senior WordPress Developer
niels@go2people.nl /
+31 (0)20 737 03 78

Gilles van Winsen

Gilles van Winsen

Grafisch ontwerper
gilles@brandiacs.nl /

Wat kunnen wij voor jou doen?

Contactformulier
Bezig met versturen