MENU
WAKEcUPCALL Campagne

WAKEcUPCALL Campagne

De case van: WAKEcUPCALL Campagne

Het merendeel van de koffieboeren leeft onder de armoedegrens van 1,60 euro per dag. Dit leidt onder meer tot grote schulden en werkt grotere problemen in de hand zoals kinderarbeid, houtkap en overmatig gebruik van pesticiden. De WAKEcUPCALL campagne is bedoeld om de Nederlander hiervoor wakker te schudden en bewust te maken van de misstanden in de koffieketen.

'Fairfood vindt het niet meer dan logisch dat iedereen in onze voedselketens eerlijk meedeelt in de winst. Zo ook de koffieboeren. Omdat dat nu zeker nog niet het geval is, trapten we in 2018 de WAKEcUPCALL af, waarvoor Go2People de website bouwde. Leuk: heel Go2People heeft de campagne actief gesteund. '

Channa Brunt Communicatiemanager/ Fairfood

Waarom koffie?

Op dit moment blijft minder dan 10% van de opbrengsten van koffie achter in het land van productie. Twintig miljoen kleinschalige koffieboeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië verbouwen 70% van alle koffie die wereldwijd gedronken wordt. Het merendeel van hen leeft onder de armoedegrens van 1,60 euro per dag. Dit leidt onder meer tot grote schulden en werkt grotere problemen als kinderarbeid, houtkap en overmatig gebruik van pesticiden in de hand.

Voor meer informatie lees hier het gehele artikel.

Vraag vanuit Fairfood

Met de WAKE cUP campagne wil Fairfood aandacht genereren voor uitbuiting binnen de koffieketen. Hierbij willen ze aan de ene kant bezoekers middels de website informeren over de misstanden en uitbuiting binnen de keten. Aan de andere kant willen ze aan de koffieproducenten laten zien, door middel van social sharing, dat wel degelijk veel consumenten behoefte hebben aan eerlijkere koffie.

Ruben van Buro RuSt is verantwoordelijk voor het design. Het team van Go2People bouwde de website op in WordPress en zette het ontwerp pixelperfect om naar responsive HTML en CSS. Vanuit WordPress kunnen medewerkers van Fairfood de website eenvoudig beheren.

 

 

Bezoeker

Één van de doelen van de WAKEcUP campagne site was bezoekers informeren over de misstanden in de koffie sector. Via de ‘Wat is er mis met koffie’-pagina kunnen bezoekers allerlei blogartikelen lezen over de koffiesector en zichzelf informeren over de uitbuiting die plaats vindt in deze sector. Deze blogs worden op een overzichtelijke manier weergegeven en zijn gemakkelijk aan te passen door medewerkers van Fairfood in het CMS van WordPress.

De WAKEcUPCALL Campagne

Via de website kunnen bezoekers meedoen aan de WAKEcUPCALL actie door zich via Twitter, Instagram, Facebook of LinkedIn aan te melden en de Hashtag #WAKEcUPCALL te delen. Na deze deelactie verschijnt de bezoeker met zijn of haar profielfoto automatisch in één van de koffiekopjes op de stream.

De stream verzamelt alle #WAKEcUPCALL hashtags over de verschillende social media kanalen en laadt deze hashtags vervolgens in chronologische volgorde in op de stream. Via de ‘toon meer’ knop kan de bezoeker door alle deelnemers scrollen.

Wil je ook meedoen met deze actie, meld je dan hier aan!

 

WAKEcUP Koffie op de blockchain!

Samen met onder meer ID Coffees en Bext360 zette Fairfood de reis van 100 kilo Colombiaanse WAKEcUP koffie op de blockchain. De partijen maakte de productieketen van die koffie inzichtelijk door elke stap te loggen met gebruik van blockchaintechnologie.

Wij bouwde de blockchainpagina op in WordPress en koppelde de diverse transactiestappen vanaf de boer tot de consument via de API van Bext360 aan een heldere tijdlijn. 

Geïnteresseerd hoe wij dit hebben gedaan? Bekijk dan hier onze case, of bezoek de blockchainpagina op https://fairfood.nl/beanthere!

Bekijk deze website

Wie heeft er aan deze case gewerkt?

Elmer Rikhof

Elmer Rikhof

Projectmanager
elmer@go2people.nl /
+31 0)20 737 0378

Mara Kok

Mara Kok

Creative Front-end developer / Digital designer
mara@panomara.nl /

Wat kunnen wij voor jou doen?

Contactformulier
Bezig met versturen