MENU

11 Tips voor een goede call-to-action button


Iedere website kan een call-to-action button gebruiken. Dit is een knop die een gebruiker aanspoort om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld deze:

Firefox call-to-action button

Firefox

1. Beloning

Wat gebeurt er als een bezoeker op de knop drukt? Hij krijgt een beloning in de vorm van: een e-book, een quickscan, een video-tutorial, een abonnement op tips & trucs via de e-mail, een gratis sample van je product, een kortingsbon, gratis advies, noem het maar op.

Resultaat: de bezoeker is blij met jou.

2. E-mailadres

En als je het even slim speelt, heb je een e-mailadres en kun je de bezoeker vragen wat hij van je product en/of dienst vond. Of je vraagt of hij je nieuwsbrief wilt ontvangen met nog meer tips en trucs zodat hij je nooit meer vergeet en echt fan van je kan worden.

Winst.nl geeft een e-book weg
Winst.nl geeft een e-book weg

Denk zelf eens na over een goede actie (wat geef je graag weg? En waar wordt je bezoeker blij van?) en maak het duidelijk dat er iets voor hem te krijgen is, met een duidelijke button.

Het hele idee is dat je een passieve lezer omzet in een actieve deelnemer op je website, die op een button gaat klikken en zich dus daadwerkelijk gaat bemoeien met wat je levert. 🙂

Hoe ziet nu een goede call-to-action button eruit?

3. Opvallend

Pinterest call-to-action button

Pinterest

Een goede call-to-action button is opvallend.

4. Kleur

MailChimp call-to-action

MailChimp – rode call-to-action

Denk aan kleur: hij hoeft niet persé goed in de huisstijl van je website te vallen. Rode buttons klikken over het algemeen erg goed door. Om precies na te gaan wat voor jou werkt, kun je dat natuurlijk meten met Google Analytics.

5. Vorm

Google Analytics call-to-action button

Google Analytics

Denk aan vorm: lijkt het op een button, met schaduw en dergelijke, zodat direct duidelijk is dat het dingetje is aan te klikken? Denk aan effecten: verandert de muis in een handje als die erboven hangt, of gebeurt er iets met de button waardoor het nog duidelijker is dat het toch echt de bedoeling is dat je erop klikt?

6. Grootte

Winst.nl call-to-action button

Winst.nl – groter hoeft het niet te worden

Denk aan grootte: een goede button valt op. Maar het moet ook weer niet te groot worden, want dan denkt iedereen aan reclame. En we zijn enorm goed getraind om reclame onbewust te negeren. Dus een schreeuwende banner die blinkt is geen goede call-to-action, sorry.

7. Positie

Pingdom homepage

Pingdom – de call-to-action valt buiten het scherm

Denk aan positie: wil de button opvallen, dan moet hij centraal in beeld staan, of in de rechterkolom. In ieder geval niet in de linkerkolom. Of onderin de pagina waar hij verder niet te zien is.

8. Hoeveelheid

MailChimp heeft 3 call-to-action buttons

MailChimp

Denk aan hoeveelheid: 1 keer is niet genoeg. Door op een langere pagina de button twee of drie keer voor te laten komen, verhoog je het percentage mensen dat doorklikt, dus absoluut de moeite waard om te doen.

9. Gratis

Facebook - het is gratis en dat blijft het ook

Facebook

Denk aan de tekst: met het woord “gratis” neemt het aantal kliks toe. Neem eventueel een zinnetje op onder of boven de button met geruststellende tekst eromheen: “We respecteren je privacy en zullen je gegevens niet doorverkopen”. Natuurlijk niet teveel tekst, een superbrede button lijkt meer op een balk dan op een button en zal daarom minder geklikt worden.

Dat was het. Veel succes met je eigen call-to-action button! En als je nog geen button kunt of wilt (laten) maken, kun je als alternatief een doodgewone link gebruiken.

We zijn heel benieuwd wat je van dit artikel vindt en of je hier wat mee kunt. Wil je daarom een reactie achterlaten alsjeblieft?

 

Over de auteur

Wim Feijen | Algemeen directeur | +31 (0)6 111 13 316 |

'Aantrekkelijk, helder en doelgericht, dat zijn de websites die ik graag maak.'

2 comments

  1. Friedhelm schreef:

    Wim, bedankt dat je ze nog eens expliciet onder de aandacht brengt. De meeste zijn zeker herkenbaar voor mij als bezoeker.

  2. Joseph feijen schreef:

    Frisse aanpak van wat je te bieden hebt.
    Helder en uitnodigend. Klasse.