MENU

De Cookiewet en Google Analytics


De Cookiewet en Google AnalyticsAfgelopen juli publiceerden wij het blog De Cookiewet – wat houdt dit in?naar aanleiding van de invoering van de cookiewet in juni 2012. Deze wet verplicht website-eigenaars bezoekers te informeren over het gebruik van cookies op hun website. Google Analytics verzamelt haar gegevens ook aan de hand van deze cookies. Wat impliceert dat ook hiervoor melding moet worden gemaakt op je website.

“Deze website maakt gebruik van cookies…”

Inmiddels hebben we deze melding, waarin wordt gevraagd om de cookies te accepteren, allemaal weleens voorbij zien komen. Uit onderzoek, en wellicht ook uit jouw eigen ervaring, blijkt dat veel bezoekers niet de moeite nemen om deze cookies te accepteren.

De Cookiewet en Google Analytics

De Cookiewet en Google Analytics

Een doorn in het oog voor website-eigenaars die aan de hand van Google Analytics statistieken over hun website willen bijhouden. Zolang de cookies namelijk niet worden geaccepteerd, staat dit programma uitgeschakeld. Terwijl Google Analytics juist zoveel inzicht verschaft in de werking van je website en dus ook manieren om deze te optimaliseren.

Aanpassingen in de Cookiewet sinds 2013

Gelukkig is daar vanaf 2013 dan ook de aanpassing in deze wet door minister Kamp. Die stelt dat het bijhouden van statistieken van je website  zonder toestemming mogelijk is. We kunnen dus weer doelen instellen en zoekwoorden analyseren. Of toch niet? Want inmiddels laait de volgende discussie alweer op.

Functionele cookies

Met de nieuwe aanpassingen hoeven websites namelijk geen toestemming meer te vragen voor functionele cookies (first party cookies). Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat websites als Facebook of ING jouw inlognaam onthouden. Deze cookies dragen dus bij aan een betere werking van de website. Daarnaast zijn er ook cookies die worden gebruikt om iemand zijn surfgedrag en gebruikersvoorkeuren in kaart te brengen en worden gedeeld met derden (third party cookies). Handig voor bijvoorbeeld adverteerders, die op deze manier gericht hun advertenties kunnen inzetten. Hier moet nog steeds toestemming voor worden gevraagd.

Waar valt Google Analytics nu onder?

De gegevens die je genereert met Google Analytics zijn op het eerste gezicht louter voor jezelf. Helaas, toch niet helemaal waar. De statistieken die je verzamelt worden namelijk ook naar Google verstuurd. Zodoende deel je deze gegevens in principe met derden, waarbij Google als externe partij fungeert. Praten we dan nog steeds over een functionele cookie? Om te proberen enige duidelijkheid te verschaffen in een onduidelijke wet. Wat ons betreft wel!

Wat moet ik nu doen?De Cookiewet en Google Analytics

Wij adviseren om Google Analytics dan ook niet overboord te gooien, wij doen dat in ieder geval niet. Toezichthouder Opta gaat zich de komende tijd buigen over de aanpassingen in deze wet. In de tussentijd zullen er sowieso geen consequenties zijn voor websites die wel gebruik maken van Google Analytics, maar geen cookiemelding hebben geïnstalleerd. Onze verwachting is dat deze er na een daadwerkelijke uitspraak ook niet zullen zijn. In de tussentijd analyseren wij lekker door, dat doen ze in Den Haag namelijk ook.

We zijn benieuwd naar jouw mening over de cookiewet. Wat zijn jouw verwachtingen en wat doe jij met Google Analytics? Laat het ons weten!

4 comments

  1. Tycho Vermeulen schreef:

    Bedankt voor het artikel.
    Het blijft inderdaad een wazige situatie. Laten we hopen op een (gerechtige) oplossing.
    Volgens mij snapt iedereen wel dat advertenties toestemming dienen te vragen aan de bezoeker, maar analytics. kom op.
    Als je analytics namelijk door een bepaalde doelgroep niet worden geaccepteerd wordt de rest van je meting uiteraard ook niet meer zuiver….

  2. Thomas schreef:

    Beste Tycho,

    Dank voor je reactie. Zoals je zegt, een wazige situatie inderdaad. En dat is jammer, want het maakt het voor veel mensen onduidelijk wat nu de regelgeving is. Daarnaast hebben verschillende websites geïnvesteerd in een cookiemelding (tbv Google Analytics) die staks waarschijnlijk helemaal niet nodig zal zijn. En wat betreft de zuiverheid van je meting ben ik het helemaal met je eens.

  3. He Jongens (en Wim),

    goed artikel.
    Weten jullie al of er nu een nieuw uitsluitsel is mbt. Google Analytics?

    Groeten,
    Nicolaas