MENU

Hoe doelen stellen voor je website jouw online succes in een stroomversnelling plaatst


Wij zijn Mark en Max van Improve Your Tomorrow. Wij geloven dat als iedereen zichzelf ontwikkeld, zowel persoonlijk als professioneel, dat we dan met elkaar een mooiere wereld creëren. Binnenkort gaan we in samenwerking met Go2People een workshop geven over doelen stellen voor effectieve websites. Want wie voor resultaat in zijn bedrijf gaat, wil zien dat zijn website daar actief aan bijdraagt.

In deze blogpost laten we de kern zien van hoe je doelen kan stellen en daar je plan voor kan maken. De rest hoor je natuurlijk in onze workshop op 7 of 16 juli, waar je je hier voor kunt aanmelden.

“We zijn erg benieuwd naar jouw doelen. Als je wilt, kun je jouw doelen met ons delen via de comments hieronder. Wij kijken dan samen naar jouw doel en hoe je deze het beste kunt formuleren.”

Je website: het begin- en eindpunt van alles

Voor bijna elk bedrijf is de website het centrale punt in de marketing. De plek waar je volledige controle hebt over hoe je jezelf presenteert. Hier breng je mensen naartoe vanaf andere platformen. Het is je hub voor online communicatie. Kijk maar:

  • Je ontmoet iemand op een netwerkborrel. Je wisselt visitekaartjes uit. Die gebruik je om de website van de ander eens te bekijken, voordat je weer contact opneemt.
  • Een webshop waar je ooit iets hebt gekocht stuurt je een mailtje met een aanbieding. Voordat je kan kopen klik je op een link. En je komt weer op hun website.
  • Op Facebook komt een interessant artikel voorbij. Je klikt erop en verlaat Facebook en komt op de website van de schrijver.

Als ondernemer heb je de mogelijkheid om vanaf je website al die aandacht te sturen. Als een dirigent, of spin in het web, bepaal je wie wat ziet en waar iedereen heen gaat. 

Benieuwd naar hoe je dat doet? Het begint in ieder geval met werken vanuit effectiviteit.

‘Spin in het web’ – Je website plaats je middenin door te zorgen dat je vanuit posts op andere media steeds weer naar je website linkt. Op je website zie je het resultaat van al je andere acties terug in bijvoorbeeld Google Analytics of het aantal aanvragen via de mail.

Effectiviteit

In onze coaching werken we met waardes. Eén van de waardes waar je mee kan werken is effectiviteit. Effectiviteit betekent:

je acties sturen gebaseerd op het resultaat.

Klinkt logisch toch? Als je met effectiviteit als filosofie een plan gaat maken, zorg je dat je een lerend systeem opzet. Je maakt een continue feedback loop die zichzelf steeds versterkt.

Doelen stellen

Het doel van een doel is om je richting te geven. Je focust je acties en energie naar je doel toe. Zonder doel is de kans dat je de goede kant op blijft gaan klein.

Stel een doel waar je enthousiast van wordt. Je kent vast een framework om doelen te stellen, dus voel je vrij om dat te gebruiken. Maar, zorg dat je doel in ieder geval voldoet aan een aantal en een datum.

Doelen waar je aan kan denken zijn:

  • Tussen 19 juni en 19 augustus heb ik drie extra klanten voor mijn bedrijf.
  • Op 19 augustus heb ik elke week heb ik tien nieuwe inschrijvingen op mijn nieuwsbrief.
  • Tussen 19 juni en 19 augustus word ik acht keer gebeld via mijn website.

Van bovenstaande doelen vinden wij de eerste het beste. Die gaat namelijk het meest direct bijdragen aan je bedrijfsdoel. De andere twee doelen zouden je kunnen helpen om tot die drie extra klanten te komen (super interessant dus).

Je moet enthousiast worden van je doel! Als de gedachte aan je doel je ogen niet doet sprankelen, dan mis je de uitdaging. Of, je hebt het zo moeilijk gehaald dat je er zelf niet in gelooft. Beide zijn killing als je het beste uit jezelf wilt halen.

De volgende stap: kleine stappen

Nadat je je doel hebt gekozen deel je die op in subdoelen. Vervolgens ga je kijken wat er nodig is om die te halen. Je gaat nog niet in acties denken, totdat je subdoelen hebt. Een manier om dit te doen is om met een zogenaamde marketing funnel te werken.

Je kijkt middels deze funnel continu naar wat er nodig is om je doel te halen (en je vult de funnel in van klein naar groot). Dus, in ons voorbeeld:

  • Voor drie nieuwe klanten, heb ik zes intakegesprekken nodig
  • Voor zes intakegesprekken, heb ik twaalf telefoongesprekken nodig
  • Voor twaalf telefoongesprekken, moet ik ongeveer 100 gekwalificeerde bezoekers op mijn site hebben
  • Om 100 ‘goede’ bezoekers te krijgen, heb ik 500 mensen nodig op mijn site
  • Als ik 500 bezoekers op mijn site wil, hoeveel kan ik er dan vinden via Facebook, LinkedIn, Twitter, Whatsapp, mijn nieuwsbrief, persoonlijke contacten, advertenties, zoekresultaten en andere bronnen?

Zo. Overzicht. Je kan dit nog uitwerken naar een planning per week, met bijbehorende subdoelen, om het helemaal makkelijk te maken.

Terug naar effectieve websites

Bij marketing geldt vaak: meten is weten. Tegenwoordig is dat makkelijker dan ooit door alle online meetinstrumenten. Met de funnel heb je bepaald wat het is waar je op wilt sturen. Het is de basis voor je correctiesysteem. Elke keer dat de cijfers afwijken van je gestelde doel, doe je één van de volgende dingen:

  • Is je conversie te laag (dus zijn er relatief te weinig mensen die een gewenste actie uitvoeren)? Stel jezelf dan de vraag: ‘Wat kan ik doen om mijn boodschap beter over te brengen?’
  • Is je conversie hoger dan je doel? Ook dan heb je te corrigeren. Je kan namelijk je doel omhoog bijstellen. Stel jezelf vervolgens de vraag: ‘Wat kan ik doen om mijn boodschap nog beter over te brengen?’

Door te zorgen dat je met vaste tussenpozen naar je cijfers kijkt en er iets mee doet, werk je met effectiviteit. Zo simpel kan het zijn.

Nog een paar open deuren

  • Als je gebeld wilt worden of wilt dat iemand je e-book download, zorg dat dat aanbod niet te missen is.
  • Als je gevonden wilt worden in Google, maak dan informatie(blogposts, pagina’s, filmpjes, social media posts) over relevante content voor je doelgroep die met je bedrijf te maken heeft.
  • Je kan bijna elke conversie verhogen door mensen te belonen met een gratis pizza. Maar, dan haal je wel mensen naar je bedrijf toe die voor gratis pizza komen. Niet voor wat jij te brengen hebt.

Wat zijn jouw doelen?

We zijn erg benieuwd naar jouw doelen. Als je wilt, kun je jouw doelen met ons delen via de comments hieronder. Wij kijken dan samen naar jouw doel en hoe je deze het beste kunt formuleren.

Benieuwd naar verdieping?

Op 7 juli en 16 juli geven wij van Improve Your Tomorrow in samenwerking met Go2People een gratis workshop ‘Doelen stellen voor effectieve websites’.

Klik hier voor meer informatie over de workshop en meld je aan!

 

Over de auteur

Max Hirschel | Eigenaar Improve Your Tomorrow & Gamification | +31 (0)6 222 78 527 |