Steigerwijzer

Informatie makkelijk gemaakt

Hoe maak je informatie op een goede en gebruiksvriendelijke manier online toegankelijk? Dat was de vraag die we kregen van Concreet, een organisatie die innovatieve leermiddelen ontwikkelen voor beroepsopleidingen in de bouw, infra en gespecialiseerde aannemerij. De bestaande website, richtlijnsteigers.com, was alleen toegankelijk met een inlogaccount. En eenmaal ingelogd, was het moeilijk om te navigeren vanwege de grote hoeveelheid aan informatie. Het was aan Go2People om de gehele website te optimaliseren. Hieronder lees je hoe we dat hebben aangepakt.

Logo Steigerwijzer

Concreet en toegankelijk

Wat wij hebben gemaakt voor de Steigerwijzer:

  • Op maat gemaakte website
  • Met gebruik van interactieve afbeeldingen
  • Uitgebreide zoekfuncties
  • Toegankelijke informatie

De optimalisatie: een overzichtelijke en aantrekkelijke homepagina

Door de ruimte te nemen voor de voorpagina en hier precies genoeg informatie te tonen, weten student en docent zich feilloos te navigeren door de website. De zoekfunctie komt direct prominent in beeld, zodat de Steigerwijzer snel geraadpleegd kan worden. Onder de zoekfunctie is al snel een inhoudsopgave te vinden met alle hoofdstukken die de studenten kunnen doornemen. Het pronkstuk van de website is hier ook te vinden: de interactieve Steigerwijzer. 

hoofdstukken Steigerwijzer overzicht

Een interactieve steiger

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Daarom is er gekozen om een interactieve afbeelding van een steiger te ontwikkelen. Bezoekers van de website kunnen op onderdelen van de steiger klikken, waarna er informatie verschijnt in een pop-up over het onderdeel in kwestie. De zogenaamde ‘klikpunten’ zijn aangegeven middels gecijferde cirkels in de afbeelding. Wanneer er met de muis over de steigerafbeelding wordt bewogen, worden de elementen waar de muis overheen beweegt roodgekleurd. Ook in de legenda kleuren de onderdelen mee. Grafisch, toegankelijk en simpel in gebruik. Zoals het hoort.

Video’s en FAQs

Video’s sluiten goed aan bij de jonge doelgroep, die vaak liever kijkt dan leest. Alle video’s zijn verzameld onder één tabje: video’s. Om de informatie voor de jonge doelgroep behapbaar te maken zijn er ook verschillende video’s op de website te vinden. Door het studiemateriaal op verschillende media aan te bieden, kan de leerling kiezen welk medium bij haar of hem het beste past. Deze video’s zijn ondergebracht in het menu, waar ook de FAQ (veelgestelde vragen, frequently asked questions) te vinden is.

Video’s sluiten goed aan bij de jonge doelgroep, die vaak liever kijkt dan leest. Alle video’s zijn verzameld onder één tabje: video’s. Om de informatie voor de jonge doelgroep behapbaar te maken zijn er ook verschillende video’s op de website te vinden. Door het studiemateriaal op verschillende media aan te bieden, kan de leerling kiezen welk medium bij haar of hem het beste past. Deze video’s zijn ondergebracht in het menu, waar ook de FAQ (veelgestelde vragen, frequently asked questions) te vinden is.

Steigerwijzer FAQ
Inhoud Steigerwijzer case

Een heldere indeling

Een uitdaging was om alle informatie op een overzichtelijke wijze te presenteren. Naast de zoekfunctie is er op vier andere manieren tussen content te schakelen:

  • Op de voorpagina van de website is er op hoofdniveau snel te schakelen door op één van de tien hoofdstukken te klikken.
  • Het tabje Inhoud geeft een weergave van de complete inhoudsopgave, met alle hoofdstukken en paginatitels. Deze worden op een overzichtelijke manier gepresenteerd, zodat een veelheid van informatie niet als een overvloed wordt weergegeven.
  • Vanuit het navigatiemenu is via een uitklapmenu direct te schakelen naar de juiste pagina.
  • Tenslotte is er op alle contentpagina’s een uitklapmenu zichtbaar (harmonica-menu), links in beeld. Hierin zie je ook altijd direct waar je je bevindt.

Toegankelijkheid en oplevering in fases

Omdat het een belangrijke functie van de website was om informatie overzichtelijk en toegankelijk weer te geven, leek het ons goed om deze openbaar te maken en niet achter een inlog te verbergen. Concreet ging hiermee akkoord, waardoor de informatie nu publiekelijk toegankelijk is, zodat ook (toekomstige) leerlingen zich kunnen oriënteren.

Concreet wilde graag haar klant van de mogelijkheden van de Steigerwijzer overtuigen, zonder in 1 keer zich te committeren aan een grote investering. Daarom hebben we in verschillende fasen opgeleverd.

De eerste oplevering bestond uit een grafisch ontwerp, dat aan de klant kon worden getoond en dat direct ook een indruk gaf van de look and feel van de toekomstige website. Als voorwerk hebben we de positionering uitgewerkt in een aantal wireframes en die zijn vervolgens door Gilles van Winsen vertaald naar een ontwerp en gepresenteerd aan de klant. Vervolgens hebben we hier een klikbaar prototype van gemaakt. In dit geval ging het om een aantal webpagina’s die door ons zijn geprogrammeerd, zonder dat er nog een systeem (database of CMS) achter zat. Tegenwoordig werken we ook veel met Invision om zulke presentaties te realiseren. 

Na oplevering van iedere fase was de eindklant tevreden. Tenslotte is er dus besloten om de volledige website inclusief bijbehorende functionaliteiten te realiseren. Concreet is erg tevreden met het resultaat en wij vonden het een ontzettend leuk project!

Wij delen graag onze kennis!

Plan een gesprek in met een expert. Willemijn, Wim & Nienke staan voor je klaar.

Neem contact op